Jaromír Soukup v posledních měsících lítě bojuje o udržení životaschopnosti svého mediálního impéria – zejména Televize Barrandov, ale i tištěných titulů jako je Instinkt či Týden. Trochu stranou pozornosti stojí jeho kdysi největší a nejvýnosnější firma, mediální agentura Médea. Ta má pro Soukupa nevyčíslitelnou sentimentální hodnotu, zároveň je však reputačně zdecimovaná insolvenčními a exekučními návrhy z posledních měsíců a přišla o důvěru reklamních zadavatelů. Podle informací INFO.CZ dokonce do té míry, že firmu opustil její poslední velký reklamní zadavatel.
Ze všech firem mediálního impéria, které Jaromír Soukup za svůj život vytvořil – a že jich nebylo málo! –, má pro excentrického milionáře největší hodnotu mediální agentura Médea.
Firma, již vybudoval v pouhých 22 letech, hned dva roky po sametové revoluci a která se později stala mezi tuzemskými mediálními agenturami zřejmou jedničkou. Médea je výkladní skříní Soukupova podnikatelského úspěchu i němým svědkem toho, kterak profesionální boxer Soukup stoupal v patrech tuzemského šoubyznysu.
Zároveň však i v tomto případě platí: čím je firma větší, tím těžší je její pád.
Pro Jaromíra Soukupa byla Médea dlouhé roky zlatým teletem jeho mediálního impéria. Byznys model Médey byl jednoduchý – za provizi nakupovala reklamní prostor pro ty největší tuzemské podnikatelské skupiny – a postupně se vypracovala mezi největší hráče v zemi.
U Médey nakupovali reklamní prostor ti největší tuzemští byznysoví hráči – firmy z impérií PPF, KKCG, Agrofert... A podávala si zde kliku velká jména českého byznysu, což byla pro Soukupa hned trojnásobná výhra.
Jednak si dokázal udělat cenné kontakty, které následně obratně využíval v průběhu celé kariéry, jednak si Médea ze všech obchodů účtovala malou provizi, což při velikosti těchto obchodů znamenalo víc než slušný profit. A v neposlední řadě pak část nakoupeného reklamního prostoru mířila k médiím Soukupova impéria, což byla příjemná „malá domů“.
Médea tak vždy hrála klíčovou úlohu v Soukupově mediálním impériu. V nepřehledném propletenci vztahů mezi jednotlivými firmami, které spolu často a čile obchodovaly, fakturovaly a barterovaly, byla penězovodem, který do celého tohoto bludiště přiváděl peníze.
Ty doby jsou však ty tam. Zlom, kdy se pozice Médey mezi tuzemskými mediálními agenturami začala otřásat, se datuje přibližně do doby, kdy přestala v obchodním rejstříku zveřejňovat své účetní závěrky, tedy k roku 2019. Zejména následující rok, 2020, citelně otřásl celým tuzemským mediálním trhem – příchod pandemie znamenal škrcení mediálních rozpočtů a velké problémy.
Ke zjištění skutečného stavu Médey však nebyly třeba účetní závěrky v obchodním rejstříku. Poměrně výrazným indikátorem toho, jak se věci skutečně mají, byl úprk čínského investora v roce 2021, krátce poté, co čínská firma v Médee získala většinu a mohla provést nezávislý audit.
O situaci v kdysi největší tuzemské mediálce pak svědčil strmý pokles ceníkového obratu. Jak jsme na INFO.CZ psali loni, ceníkové tržby agentury v posledních letech setrvale klesaly. Zatímco v roce 2019 měla Médea tyto tržby (jde jen o jejich odhad, nejsou započítány všudypřítomné slevy, bonusy a vratky) přes čtyři miliardy korun a 14procentní podíl na trhu, v roce 2022 už byla obě numera přibližně poloviční.
Právě poslední dva roky byly pro Médeu krizové. Na agenturu začaly ve stále větší míře mířit insolvenční a exekuční návrhy a bylo jasné, že finanční kondice podniku není dobrá.
Médee navíc ubývali nejen významní klienti, ale i klíčoví lidé. Tím nejdůležitějším byl (nadvakrát) odchod Filipa Doubka, pravé ruky Jaromíra Soukupa, který měl v Médee na starosti finance. A byl to právě Doubek, kdo dokázal vratkou loď jménem Médea udržet na hladině.
Přesto se situace v posledních měsících stala neudržitelnou. Během loňského roku bylo zřejmé, že Soukup bez pomoci situaci nezvládne; do Médey i Empresy tak vstoupil ostřílený manažer na krizové řízení Jan Čermák, který se snaží byznys skupiny stabilizovat.
Ovšem zatímco v Emprese se stále hraje o cenná aktiva, o televize či lukrativní pozemky, v Médee je podle informací INFO.CZ situace jiná.
Může za to právě masivní propad reputace – kdo by si také objednával inzerci u agentury, na kterou se valí jeden insolvenční návrh za druhým. Není tak divu, že příliš reklamních zadavatelů už Médee nezbývá. „Poslední velký klient odešel na konci února, v zásadě tam již nejsou žádné velké firmy,“ uvedl zdroj INFO.CZ, který si nepřál být jmenovaný.
Jenže i když někdejší jednička trhu nyní přežívá na kapačkách, Jaromír Soukup se firmy drží zuby nehty. Odmítá si připustit, že společnost, která jej přivedla na vrchol, je nyní na dně.