Střední Asie těží z toho, že Rusko se po rozpoutání války na Ukrajině stalo nedůvěryhodným partnerem. Zboží mezi východní Asií a Evropou tak stále častěji putuje takzvaným Středním koridorem. Kazachstán chce proto modernizovat svou dopravu a také snížit závislost na prodeji nerostných surovin.
Nevyprovokovaná ruská agrese vůči Ukrajině v roce 2022 posloužila jako spouštěč řady dalekosáhlých změn v geopolitickém a geoekonomickém uspořádání světového trhu. Jedním z regionů, který nabyl na nové důležitosti, je Střední Asie. Ta zahrnuje Kazachstán, Uzbekistán, Kyrgyzstán, Tádžikistán a Turkmenistán.
Sankce uvalené na Ruskou federaci vedly k přeorientování světového obchodu, kdy došlo k přerušení tradičního logistického propojení Evropy a Asie skrze Ruskou federaci, což byla takzvaná Severní cesta. Proto tak vzrůstá význam středoasijských zemí, které nově tvoří most mezi Evropou a Asií, tedy takzvaný Střední koridor.
Je i v zájmu českých podnikatelů, aby měli logistické alternativy při vývozu a dovozu zboží, které nebudou vytvářet závislost na Ruské federaci, která je nespolehlivým a nevyzpytatelným partnerem porušujícím mezinárodní právo.
Navíc je Střední Asie i region oplývající zásobami strategických surovin a dalším nerostným bohatstvím, což dále zvyšuje jeho význam pro státy Evropy, které hledají náhradu za ztracený import energetických surovin z Ruské federace. Vedle toho jde ve všech případech o rostoucí ekonomiky s mladými populacemi. Navíc zde také, zejména mezi starší generací, panuje tradičně pozitivní vztah k českým výrobkům a řešením.