Ženy jsou ve fundraisingu velmi úspěšné. Umí dát stranou ego i rivalitu, říkají Gabriela Drastichová, Kateřina Zychová a Veronika Civínová

Audioverze

Právnička, investorka a ředitelka nadace mají více společného, než by se na první pohled mohlo zdát. Dokazuje to nový díl podcastu Women in Finance, kam přijaly pozvání ke společnému rozhovoru Kateřina Zychová, zakladatelka Verdi Capital, Veronika Civínová, vedoucí advokátka v KLB LEGAL a Gabriela Drastichová, ředitelka Nadačního fondu Českého rozhlasu. Společně se věnovaly třeba fundraisingu, profesním výzvám nebo pohledu na svět investic.

Ani v letním období nemají tři úspěšné manažerky klid a tzv. okurkovou sezonu. Jak připomíná hned v úvodu Kateřina Zychová, která patří podle magazínu Forbes i Hospodářských novin mezi nejvlivnější ženy u nás, léto je z investičního pohledu dynamické. „Investice nestojí, pořád jedou, zvláště s tím, co se děje na trhu. Kvůli zvýšeným úrokovým sazbám dochází k tomu, že se prodávají firmy. A trhy na to nějakým způsobem reagují,“ říká s tím, že investiční trh je v neustálém pohybu, a to se neslučuje s odjezdy evropských klientů investorů na dovolenou.

Ani pro Veroniku Civínovou, která působí v advokátní kanceláři KLB LEGAL, není léto dobou dlouhého odpočinku. „U nás je typické, že těsně před létem přijde zdaleka nejvíc výzev od regulačního orgánu, kterým je Česká národní banka. To znamená, že běží lhůty, a musí se odpovídat a vypracovávat podání,“ říká Veronika, kterou čeká stejný typ práce i v období před Vánoci.

Právě na předvánoční čas, nejexponovanější dobu pro charitativní aktivity, se připravuje právě přes léto šéfka Nadačního fondu Českého rozhlasu Gabriela Drastichová. „Nastavujeme procesy tak, abychom zvládli nápor, který nás čeká od září. To je doba, kdy Nadační fond rozbíhá veškeré své kampaně mířené na firemní i individuální dárce,“ říká.

Ženy jako hvězdy fundraisingu

Tématem podcastu Women in Finance je také přístup žen k fundraisingu. „Myslím si, že ženy jsou ve fundraisingu velmi úspěšné. Když žena osloví potenciálního investora, není tam ego ani rivalita,“ říká Kateřina Zychová. Gabriela Drastichová za neziskový sektor zdůrazňuje, že je potřeba pro správný fundraising přizpůsobit příběh a argumentaci podle typu dárců. Jinak je třeba představit nadační fond a příběh jednotlivci, po kterém chcete stokorunové částky. A jinou cestou je třeba žádat velké firmy o miliony. Za um efektivního způsobu sdílení příběhů chválí Gabriela právě ženy: „Myslím, že ženy jsou v tom extrémně dobré. Asi i proto je nás ve vedení fondů a fundraisingu majorita.“ Ostatně úspěšný neziskový fundraising se nedávno povedl i Veronice, když se jí v rámci KLB LEGAL podařilo přesvědčit kolegy, aby finančně podpořili hipoterapii v Kladně.

Také Kateřina Zychová se zapojuje do dobročinných aktivit. Ráda investuje do neziskových organizací, které jsou na svém počátku. „U nás je dobročinnost hodně čerstvá. Když jsem žila v Americe, v Londýně, byla součástí života každého člověka, který měl nadstandardní příjmy. Jsem ráda, že se rozvíjí i v Česku a došlo k výrazné změně. Jsou tu velmi dobré příklady ultra bohatých lidí, kteří přispívají. Jsme na dobré cestě,“ dodává Kateřina.

Inovace i investice mají mnoho podob

Trojici dam, které přijaly pozvání do podcastu Women in Finance, kromě fundraisingu spojuje také téma investic. A to nejen v tradičním pojetí, které zastupují Kateřina s Veronikou, ale i v tom širším – tedy investic do společenské změny. „Před dvaceti lety jsme začali saturovat trh penězi, ale mnohé se nemění. Stále kličkujeme a nedějí se systémové změny, které jsme předpokládali, že se budou dít. Tedy to, že stát převezme něco z toho, co charity budují a dofinancovávají. Pro mě je proto obrovská výzva investovat do systémových projektů a struktur,“ přibližuje Gabriela Drastichová.

Podcast Women in Finance se věnuje také investici do dlouhodobé podpory klientů. „Na kapitálovém trhu platí, že pokud chce být někdo úspěšným právníkem, měl by být i poradcem a průvodcem klienta. Využít své zkušenosti pro to, aby mohl klientovi předat dlouhodobou vizi nebo mu s budováním vize pomoci,“ vysvětluje Veronika Civínová a doplňuje, že právě proto se snaží klientům vždy poradit, co by bylo vhodné z hlediska jejich strategie a které nástroje by pro ně byly využitelné. K tomu v rámci KLB LEGAL rádi využívají inovativní postupy.

Inovace jsou důležitým tématem i pro Gabrielu Drastichovou. Ředitelka Nadačního fondu Českého rozhlasu popisuje, že má svobodu zkoušet nové věci a může si dovolit být netradiční. Jak připomíná, s projektem Světluška se začínalo původně s výběrem peněz na ulicích, to už by ale podle Gabriely dnes nešlo. „Dnes už bych si netroufla pustit děti s kasičkou do ulic, jako se to dělalo před deseti lety. Dnes se orientujeme na jiné komunikační kanály. Standardně používáme sociální sítě a také eventový fundraising, abychom byli i v osobním kontaktu s dárci,“ uzavírá Gabriela.

Hrozí, že se někdy z dobročinné investice stane riziková? Co považují Kateřina Zychová, Veronika Civínová a Gabriela Drastichová za největší investici, kterou věnovaly samy sobě? A jsou náročnější na sebe, nebo na své okolí? I o tom mluví v podcastu Women in Finance.

sinfin.digital