Baví nás být u toho, když firmy rostou, říkají Jana Jáčová a Jolana Kolaříková

Audioverze

Jak se z asistentky v IT firmě stane majitelka velké účetní firmy? Jak se rodil nápad na využití postaviček Pat a Mat v reklamě? A jak překonat strach lidí z účetních? Hosty další epizody podcastové série Women in Finance, která vzniká ve spolupráci s projektem #FinŽeny, byly Jana Jáčová, majitelka společnosti UOL Účetnictví a Jolana Kolaříková, ředitelka marketingu a PR České podnikatelské pojišťovny.

Janě Jáčové se podařilo vybudovat jednu z aktuálně nejviditelnějších účetních firem v Česku. V začátcích přitom mnohé nenasvědčovalo tomu, že by měla prorazit právě v tomto oboru. „Začínala jsem jako asistentka v IT firmě, která pak prošla restrukturalizací a já jsem se tak trochu omylem stala personální a finanční ředitelkou. O financích jsem přitom nevěděla nic. A to, že jsem se pustila do účetnictví, byla také náhoda. Oslovil mě kamarád, že potřebuje účetní pro klienta, tak jsem si řekla, že to snad nemůže být nic těžkého. Zakoupila jsem brožurku a měla prvního klienta,“ popisuje s lehkostí start svého byznysu. V té době ani neměla ambici vybudovat něco velkého, protože podnikání si „jen“ přibrala k zaměstnání. 

„Pak jsem zjistila, že nám klienti přibývají a že mě neskutečně baví budování firmy. Že byla zrovna účetní, je shoda okolností. Kdybych začala s pěstováním rajčat, tak jsme dnes asi firma na rajčata,“ dodává.

Jolana Kolaříková je naopak věrná korporátnímu světu. Ačkoli má zkušenost s klasickým agenturním marketingem, více jí lákalo spojení s jedním brandem. V České podnikatelské pojišťovně tak působí již osmnáctým rokem. „Chtěla jsem být u toho, jak značka roste a růst s ní,“ komentuje Jolana.

Minimálně jednou iniciativou se jí podařilo velmi posunout povědomí o ČPP u veřejnosti, a to nápadem na marketingové využití postaviček Pat a Mat. „Do té doby pojišťovna ani neměla reklamu v televizi. Já jsem věděla, že je to pro nás důležité médium, takže jsme potřebovali silný motiv, na němž by šlo stavět naši korporátní identitu. Kampaně konkurence mi trochu splývaly a tušila jsem, že pokud máme prorazit a být vidět, je potřeba to uchopit jinak. Spojit se s Patem a Matem byla trochu výzva, někomu to přišlo kontroverzní, ale tím, že jsme česká pojišťovna, cílíme na regiony a také na muže, ukázalo se, že to funguje,“ vzpomíná Jolana.

Efektivní videa

Do jisté míry hravý marketing využívá i UOL Účetnictví. Jelikož je „cifršpiónství“ v myslích lidí spojeno spíše se strohostí a seriózností, považovala Jana Jáčová za důležité vyslat signál, že se lidé, potenciální klienti, nemusí účetních bát. 

„Grafiky s barevnými obrázky a postavičkami používáme už dlouho a spousta lidí mi potvrdilo, že to pomáhá odbourat prvotní strach. Pak jsem natočila jedno testovací video o tom, jak lze dát víno do nákladů, a najednou mi začaly chodit děkovné zprávy od klientů, že už chápou jak na to. To je sen každé účetní, aby klienti začali její poznatky uvádět do praxe. Ukázalo se, že forma třicetivteřinových videí je ideální a má to neuvěřitelné výsledky nejen pro nás a naše klienty, ale i pro ostatní, protože videa jsou veřejná a mohou zvyšovat účetní gramotnost,“ pochvaluje si Jana.

Jedna věc je uplatnit v marketingu dobrý nápad, druhá co s ním po čase. Rozvíjet? Opustit? Čím nahradit? Jolana Kolaříková si hned na startu kampaně s večerníčkovými postavami byla vědoma, že toto dilema u takto silného motivu musí přijít. 

„Věděla jsem, že se odlišíme, ale co bude pak, v dalších letech? Jak na toto navážeme? Rozhodně jsem nepočítala s tím, že by to mohlo tak dlouho a tak dobře fungovat. Motiv používáme už 14 let a stále to lidi baví, dokonce jsme v posledních letech posbírali dva roky po sobě druhé místo v soutěži o nejlepšího firemního maskota, přitom jsme se do ní ani nepřihlašovali,“ líčí Jolana. 

Dodává, že ne všichni ve firmě jsou fanoušci využití motivu dvojice „fachmanů“, ale čísla hovoří jasně. „Objevují se názory, zda bychom to už neměli změnit, ale podle čísel to vychází výborně a asi bychom byli hloupí, pokud bychom měnili něco, co funguje, a ještě k tomu čím dál lépe. Takže určitě u nich zůstaneme. Příští rok naše pojišťovna slaví 30 let na trhu, takže máme s kolegy o čem přemýšlet, potřebujeme něco originálního,“ připomíná šéfka marketingu ČPP.

Tah na branku

Není pochyb o tom, že obě účastnice tohoto dílu podcastu mají velmi úspěšné kariéry. Kde jsou podle nich samých základy tohoto úspěchu, co považují za své nejsilnější stránky? Jana Jáčová je přesvědčena, že její nejsilnější zbraní je tah na branku. 

„To mi říká hodně lidí. A pak bych řekla, že dokážu nadchnout lidi kolem sebe. Já jsem sice vidět na videích, ale tu práci pro klienty dělají moji lidé a v počátcích budování pobočkové sítě nebylo vždy jednoduché je přesvědčit, že ta vize je správná,“ uvádí Jana Jáčová s tím, že za velkou výhodu má také svou výbornou paměť.

Jolana Kolaříková považuje za svou devizu fakt, že ji práce baví. „Je tam spousta nových výzev každý den, a pokud je člověk takto nastaven, že mu vyhovuje, když je každý den jiný, není důvod nebýt v práci dobrý. Druhá věc je, že mám ráda lidi, ráda s nimi komunikuji a chci, aby i oni se v práci cítili dobře, dávalo jim to smysl a naplňovalo je to, protože to je strašně znát na výsledcích. Důležité je také být si vědoma zodpovědnosti a směru, tedy mít nějakou vizi, koukat dopředu, vidět věci v kontextu, ale přitom nezapomínat na detaily,“ shrnuje manažerka.

Jak se v práci vyhnout rutině? Jak předejít přepracování? A jakou roli ve fungování UOL Účetnictví hraje manžel Jany Jáčové? I to se dozvíte v podcastu Women in Finance!

sinfin.digital