Baví nás složité projekty s vysokou přidanou hodnotou, říkají Emília Mamajová a Tereza Davidová

Audioverze

Jak se stane, že se správkyně úspěšného private equity fondu rozhodne založit fond nový? Jak složité je v Česku začít podnikat? A jak velkou podporu svého okolí potřebují úspěšné ženy? Pozvání do dalšího dílu podcastové série Women in Finance, která vzniká ve spolupráci s projektem #FinŽeny, přijaly investorka Emília Mamajová a advokátka z Deloitte Legal Tereza Davidová.

Terezu Davidovou s financemi spojuje praxe v Deloitte Legal, kde poskytuje poradenství klientům z finančního sektoru, především bankám a pojišťovnám. Emília Mamajová se pak ve financích pohybuje dvě dekády a její kariéra je primárně spojena s private equity, tedy investováním do soukromých firem. Před více než sedmi lety byla u zrodu Espira Investments, která pomáhá financování firem ve středoevropském regionu a dnes stojí na prahu nového projektu.

„Nový fond bude navazovat na strategii Espira, to znamená investice do firem, které mají ve vedení ženy. Zároveň chceme pracovat v rámci portfolia se ženami a jejich talentem tak, aby měly možnost se realizovat. Myslíme si, že to bude zajímavé i pro investory, protože najdeme příležitosti, které oni třeba najít nemusí, jelikož na to jdeme přes ženský network,“ přibližuje záměr Mamajová.

Podnikání? Jen pro odvážné

Uzavření jedné kapitoly a otevření nové je asi snazší ve světě investičních fondů než v advokátní praxi. Tereza Davidová potvrzuje, že v jejím profesním životě spíše běží hned několik kapitol najednou. 

„Není to tak binární, že by něco běželo a pak to skončilo. Je to multidisciplinární práce a nové kapitoly otevírám s novými klienty. Neskutečně mě baví podporovat je v něčem novém a zkoušet realizovat něco, co si možná mysleli, že nebude možné, protože na to nemají čas, kapacitu nebo regulace je proti nim. Společně se na to koukneme z jiného úhlu, najdeme cestu a nastartujeme to spolu,“ říká advokátka.

Zároveň si je vědoma, že najít tu správnou cestu může být velmi složité, a vystavuje nelichotivé vysvědčení architektům místního podnikatelského prostředí. 

„Zvlášť ve financích je velmi potřeba mít regulaci na paměti a být si vědom rizik. Rozhodně se ale vyplatí prozkoumávat možnosti a nebát se. Ono totiž v dnešním světě podnikat, a v tom s klienty velmi soucítím, je skoro nemožné. Kdybyste chtěli být super opatrní a s veškerými předpisy v souladu, tak nikdy nezačnete. Startupy nějak začít musí a nelze očekávat, že budou mít hned nejlepší compliance v oblasti pracovního práva, osobních údajů, finanční regulace, a ještě u toho budou mít skvělý marketing. Musejí prioritizovat, jinak nezačnou. My jsme tedy takový jejich průvodce a je potřeba kvantifikovat rizika,“ vysvětluje Tereza Davidová.

Že podmínky na trhu v poslední době nejsou ideální, potvrzuje i Emília Mamojová, kterou v následujících měsících čeká obcházení potenciálních investorů. 

„Už delší dobu se připravuji na to, že mohou přicházet odmítnutí, a také proto jsem váhala, zda se vůbec do dalšího fondu pouštět, ale mám rozehrané karty s některými z větších investorů a myslím, že pokud to klapne, bude již snazší doplnit je menšími investory. Ale tu vlnu odmítání mám nejspíše teprve před sebou, takže možná jsem až moc v pohodě,“ říká Emília se smíchem.

Za sebe, či za brand?

Pracovní pozice obou dam vůči klientům jsou značně exponované. V obou případech nesou do značné míry vlastní kůži na trh. Cítí se přirozeněji, když „prodávají“ sebe, nebo když se mohou zastřešit produktem či brandem? Tereza Davidová tvrdí, že obvykle nabízí oboje. 

„Jako advokát skutečně cítím osobní odpovědnost za klienta, přestože formálně jsem spolupracující advokát s Deloitte Legal v zádech. Ale jsem držitel toho vztahu, a i když nejsem ‚delivery man‘, jsem tím, kdo garantuje, že brand, který prodávám, zafunguje.“

V případě Emílie Mamajové jde o neoddělitelné věci, protože produkt či brand je jedna věc, druhá pak osobní chemie. „Je to hodně propojené, protože pro podnikatele a podnikatelky, se kterými se bavíme, je vždy důležité, s kým obchod uzavřou, kdo je na druhé straně. Musí tam být i určitá osobní chemie, respekt, zájem o spolupráci, který plyne z toho, že vidí, že máme nějakou přidanou hodnotu, že jim můžeme pomoci posunout byznys,“ říká investorka a navazuje: 

„Další krok potom je vylepšování práce s portfoliem, hledání efektivních způsobů, jak má firma projít digitalizací, jak lépe pracovat s talenty, protože v malých a středních firmách není dostatek kapitálu ani personálu na kvalitní HR či talent development, takže v tom vidím zajímavé výzvy,“ naznačuje Mamajová.

Respekt okolí

Obě účastnice debaty patří k těm jedincům, kteří se do své práce umí ponořit naplno. Co na to ale jejich pracovní okolí? Jak velké má pochopení? „To pochopení většinou přijde, když vidí přidanou hodnotu mého nasazení. Ve svých předchozích působištích, fondech či family office jsem dostala lekci, že bez důkladných znalostí projektů do hloubky to nejde,“ říká Emília Mamajová.

Tereza Davidová navazuje s tím, že je důležité mít na paměti, že nikdy nevíme, co se děje v životech našich kolegů, proto je potřeba mít vysokou míru pochopení pro všechny. Z osobní roviny pak považuje za odpovědnost každého o vztahy s blízkými pečovat a být si schopen uvědomit, že ho práce pohlcuje. „Naštěstí toto pochopení ve svém okolí vidím,“ uzavírá advokátka.

Co pro obě dámy z profesního hlediska znamenal konec léta a začátek září? Kdy se cítí nejvíc vtažené do dění kolem své práce? A musí ženy svou vytíženost vysvětlovat více než muži? I to se dozvíte v podcastu Women in Finance.

sinfin.digital