Audioverze
Jak se připravit na přechod z řadové do manažerské funkce? Může být čtvrtstoletí v jedné firmě plné jen naplňujících zkušeností? A mají všichni daňaři své daně v pořádku? Hosty dalšího dílu podcastu Women in Finance, který vzniká ve spolupráci s projektem #FinŽeny, byly Katarína Navrátilová, generální ředitelka Tesco Česká republika a Jana Fuksová, Director v KPMG Legal.
Výběr hostů aktuálního dílu by mohl svádět k domněnce, že obě dámy mají k financím dále, než bývá u účastnic tohoto podcastu zvykem. Avšak Katarína Navrátilová jako CEO zodpovědná za hospodaření velkého maloobchodního řetězce těžko může nebýt ženou ve financích.
A na Janu Fuksovou padla volba kvůli tomu, že patří k elitním odborníkům na daňovou legislativu, aktivně působí i v Komoře daňových poradců a věnuje se daňovému poradenství i pro finanční instituce. „Vedle toho mám k financím blízko i proto, že s pozicí Directora je spojeno i řešení interních financí, tedy našich výsledků,“ říká Jana Fuksová.
Mužský svět, v němž pracují ženy
V rámci maloobchodu v Česku je Katarína Navrátilová jedinou ženou v čele významného subjektu. Nepovažuje se však za členku nějakého elitního klubu.
„Když si to připustím k tělu, řeknu si, že je to pocta, ale jinak to nepřeceňuji. Spíše to beru z té stránky, že mohu inspirovat další lidi a ženy,“ říká Katarína a dodává trefný postřeh o vnímání retailu jako mužského světa: „O maloobchodě se mluví jako o světě mužů, ale platí to jen o vrcholných pozicích, jinak byznys stojí hlavně na ženách.“
Jana Fuksová za sebou má nedávné rozšíření kompetencí o roli directorky. Jak se s tím coby expertka se specifickou odborností vypořádala?
„U nás, daňařů a právníků, hodně záleží na kolezích. Ten přechod nemusí být zas tak bolestivý a náročný, pokud vás na novou roli někdo připravuje. Role manažera v daňově-právním oddělení poradenské společnosti obnáší prvek řízení lidí, project management zakázek, business development, prodej, a pokud by se člověk až do nástupu věnoval jen své předchozí roli bez přípravy, byla by to tvrdá srážka s realitou,“ přibližuje manažerka.
Osudové zkouškové
V různých pozicích v rámci společnosti Tesco působí Katarína Navrátilová více než 24 let. Přestože se často setkává s dotazy, zda to po takové době není rutina, podle ní je to právě naopak.
„Slýchávám, že to musí být strašně nudné a monotónní, ale opak je pravdou. Bude to 25 let, ale v deseti pozicích, rozličných odvětvích a různých zemích. Takže to bylo velmi naplňující, plné nových výzev,“ líčí Katarína, přičemž všechny pozice, které zastávala, považuje za něčím přínosné.
„Když se podívám zpětně na tu cestu, tak to bylo dobré. A možná i ty momenty, kdy jsem si třeba nebyla jistá, mi pomohly být tím, kým jsem dnes,“ dodává.
Jana Fuksová má za sebou v KPMG jednu dekádu. Předtím působila v advokacii. O kariérní změně rozhodl souběh několika faktorů. Jedním z nich bylo, že už za studií Jana tíhla k finančnímu právu.
„S advokacií jsem skončila, protože jsem se potřebovala učit na závěrečné státnice. Tehdy byly dvoje státnice dohromady. Někdo si to rozkládal na dvě zkoušková období, při čemž se dalo i pracovat. Já jsem si zvolila přímočarou cestu obou najednou. Proto jsem skončila na studentské pozici v advokacii a doufala jsem, že se pak vrátím na pozici koncipientky. A zatímco jsem se učila, objevila se možnost jít na výběrové řízení na asistenta daňového poradce do KPMG. Tak jsem si řekla, že to zkusím. Moc jsem tedy neuvažovala o tom, v čem se liší poradenství a advokacie, to jsem se naučila až v průběhu kariéry,“ vypráví Jana.
V kontextu své současné praxe připomíná Jana Fuksová věc dobře známou všem daňařům, a tou je jistá sezónní povaha této práce v souvislosti s příslušným segmentem daňové problematiky.
„Každá oblast má svá specifika. Daně jsou velmi sezónní, a proto je možná první rok na nové pozici nejnáročnější, protože si člověk projde celým tím cyklem. A pak záleží na tom, zda chce mít sezónu každého pětadvacátého v měsíci, nebo mít sezónu jednou za rok,“ říká s tím, že sama preferuje pestrou kombinaci.
Kovářova kobyla
S úlohou CEO se pojí řada dílčích odpovědností. Jednou z nich je příprava nových talentů na kariérní výzvy. Katarína prozradila, že při práci s mladými se zaměřuje mimo jiné právě na detail zmíněný dříve Janou.
„Důležité je pochopení toho posunu na kariérním žebříčku. Třeba pokud se člověk, který práci vykonává a má nad sebou manažera, posouvá na nějakou manažerskou úroveň, povaha práce se mění – najednou pracujete více s lidmi, potřebujete vytvářet symbiotické vztahy a podobně. Řada lidí toto neumí, nedovedou se odpoutat od své předchozí specializace, kde měli vše pod kontrolou,“ uvádí Katarína, která sama své kompetence zvyšuje studiem, ale třeba i networkingem.
Připouští, že jako generální ředitelka se také nutně stává tváří firmy, která vystupuje v souladu se strategií Tesco. To vnímá jako důležité například v oblastech ESG a CSR, které jsou jí osobně blízké.
„Lídr by měl být autentický. Jen tak se můžete s vysokou dávkou sebevědomí postavit a mluvit, protože pak také říkáte to, co skutečně žijete,“ dodává Navrátilová.
V duchu této logiky nemohl nepřijít dotaz, zda podobně autenticky žije Jana Fuksová, tedy zda má coby daňařka vlastní daně v pořádku. „Snažím se, ale možná nejen za sebe, ale i za některé kolegy mohu říci, že občas je to podle hesla kovářova kobyla chodí bosa,“ říká se smíchem Jana.
Jak přesně vypadala profesní cesta Kataríny Navrátilové do nejvyššího patra v Tesku? Přetahují se daňoví poradci s kolegy o jednotlivé segmenty daňové oblasti? A jsou Vánoce hektičtějším obdobím pro maloobchodníky, nebo daňaře? I to se dozvíte v podcastu Women in Finance.