Za tři roky existence postavili kancelář, o které se ví a mluví. Jak dlouho se dá růst o desítky procent ročně? Proč udržují trvalý nadstav? A jak vypadá marketing kanceláře, jejíž klientela přichází především z online prostředí? Hosty dalšího dílu podcastové série Best Lawyers, která představuje partnery předních advokátních kanceláří na českém trhu, byli Zbyněk Drobiš a Radek Novotný, partneři advokátní kanceláře Drobiš & Novotný Advokáti.
Optikou ročních tržeb patří kancelář Drobiš & Novotný Advokáti (DNA) s letos předpokládanými 20 miliony korun k těm nejmenším z těch, které byly v podcastu Best Lawyers zastoupeny. Své místo v tomto elitním klubu si vysloužila především raketovou rychlostí, s níž na tento obrat vystoupala. Kancelář je totiž na trhu jen tři roky.
Druhým výrazným specifikem kanceláře je úzká specializace. „Zakládáme si na striktní specializaci. Uvidíme do budoucna, ale zatím si zachováváme charakter butiku. Děláme ty oblasti, které umíme a díky kterým máme taková čísla, jaká máme,“ říká Radek Novotný.
Unikátnost kanceláře nespočívá v samotném butikovém zaměření, ale v netradičním zacílení onoho butiku. Specializací kanceláře je totiž odškodnění obětí dopravních nehod, pracovních úrazů a poškozených pacientů, právní pomoc v rodinném a nemovitostním právu a zastupování klientů v dopravních trestných činech.
Sami zakladatelé kanceláře si však nejsou jisti, zda se růstový potenciál úzce profilovaného butiku nezačne časem vyčerpávat. „Snažíme se postupně portfolio trochu diverzifikovat. Náhrady škody na zdraví jsou pořád gró, na kterém stavíme, ale přemýšlíme, kam to směřovat dál,“ říká Novotný.
Zbyněk Drobiš dodává, že jedna věc je odborná výbava v právních oblastech, druhá vedení kanceláře. „Když vystudujete školu a uděláte si advokátní zkoušky, jste třeba dobrý právník v nějakém oboru, ale řízení advokátní kanceláře vyžaduje mnohem víc vlastností a dovedností, které se nikde neučí. Management, procesy, marketing, vztahy s lidmi, to vše si musí sednout. Když to nefunguje, projeví se to buď odchody, nebo tím, že nějaká část nefunguje,“ vysvětluje Drobiš.
Setrvalý nadstav
Valná část klientely k DNA přichází z online prostředí. To byl ostatně záměr, s nímž oba advokáti kancelář zakládali. „Neměli jsme žádného velkého paušálního klienta, jak bývá obvyklé při zakládání advokátní kanceláře. Proto jsme od začátku cílili na online. Ale také jsme si řekli, že zkusíme jeden rok a uvidíme,“ přibližuje původní byznys plán Drobiš. Nebylo to ale tak, že by Drobiš s Novotným šli úplně do neznáma.
„Podobným způsobem jsme fungovali i v předchozí kanceláři, takže jsme věděli, že to nějak fungovat může, ale jisté to nebylo a trošku jsme do toho skočili po hlavě,“ dodává Novotný.
Začínali tedy ve dvojici s jedním asistentem z řad studentstva. Jelikož však práce a klientela přicházely a zakladatelé nechtěli dělat vše od A do Z, bylo zapotřebí se začít poohlížet po kompetentní pomoci. „Bylo jasné, že budeme muset zainvestovat do personálu. Dělali jsme to postupně s růstem obratu, ale máme to dosud nastaveno tak, že chceme mít lidí spíš víc než míň,“ říká Novotný. Nadstav DNA udržuje skutečně záměrně. Zbyněk Drobiš vysvětluje proč: „Lidé navíc se mohou věnovat jiným než jen právním věcem, například marketingu.“
Letošní rok se zakladatelé kanceláře rozhodli zapracovat na její struktuře, aby získala standardnější vertikální strukturu místo té dosud spíše horizontální. „V únoru jsme vybrali dva lidi a z nich udělali manažery. Jeden je právník, druhý neprávník,“ popisuje trochu netradiční krok Zbyněk Drobiš. Zároveň si jej velmi pochvaluje, protože oba partneři si tímto krokem uvolnili ruce pro více strategické vedení kanceláře.
Drobiš s Novotným si uvědomují, že se svou kanceláří se nacházejí v trochu jiném světě než obvyklí hosté podcastu Best Lawyers, jejichž kanceláře buď již velikost butiku přerostly, nebo jím ani nikdy nebyly. Drobiš je ale s fungováním DNA velmi spokojen. „Razíme myšlenku advokátního butiku a mě to strašně baví. Líbí se mi i naše sounáležitost s ostatními kolegy,“ říká.
Radek Novotný k tomu dodává, že i přes výše zmíněné uvolnění rukou k strategičtějším úvahám je kvůli omezené velikosti kanceláře nadále nutná velká porce osobního angažmá obou zakladatelů. „Jsme prakticky u všech kroků, o všem přemýšlíme a diskutujeme, takže je v tom pořád kus naší individuality,“ přidává Novotný.
Eticky a tradičně
Specifický segment právních služeb, které kancelář DNA nabízí, je spojen také s tím, že většina klientů je jednorázových. Proto je kancelář závislá na setrvalém přísunu nových klientů. Vzhledem k povaze oblasti právních služeb poskytovaných DNA není nouze o ty potenciální. Jak z nich ale udělat ty reálné? Jak oba partneři zmiňují, cestou v jejich očích rozhodně není dryáčnický marketing v americkém stylu.
„V oblasti odškodnění újmy na zdraví se pohybuje i hodně vinklářů, které snadno najdete na internetu. My jdeme etickou cestou, chceme být v souladu s tradiční advokacií. Myslím, že se nám povedlo nastavit to tak, aby to bylo etické a zároveň to předalo správnou ‚message‘ pro potenciálního klienta. Také si všímáme, že lidé se přestávají bát oslovovat advokáty. I když se zprvu může zdát, že je to drahé, nakonec je ale často dražší služba někde jinde, kde se o peníze dělí ten subjekt, spolupracující advokát a další lidé. My jsme konečná služba,“ říká Drobiš.
Proč se hosté podcastu pustili do terénního průzkumu trhu a konkurence? Jakým netradičním způsobem lákají nové talenty? A proč neuznávají home officy? I to se dozvíte v podcastu Best Lawyers.