Hosty závěrečného dílu třetí řady podcastové série Best Lawyers, která obvykle představuje partnery elitních tuzemských advokátních kanceláří, jsou znalci profese a bedliví pozorovatelé advokátního trhu: Miroslav Chochola, zakladatel mediálně vzdělávací skupiny Epravo; a Jan Januš, novinář, konzultant a bývalý šéfredaktor časopisu Lawyers & Business. Jak funguje jejich podnikání napojené na právo? Podle jakých kritérií lze nejlépe hodnotit právnické firmy? A jak se získávají data potřebná pro analýzy právnického trhu?
V uplynulých 45 dílech podcastu Best Lawyers si moderátor Jaroslav Kramer pozval 35 elitních českých advokátních kanceláří. Závěrečný díl třetí série byl pojat netradičně.
Místo partnerů některé z advokátních kanceláří zavítala do studia Info.cz dvojice znalců oboru, kteří se pohybují na pomezí právnické novinařiny a marketingu. Neobvyklý formát podpořila skutečnost, že hosté mimo jiné odpovídali také na dotazy zaslané diváky a posluchači podcastu Best Lawyers.
Jeden z nich se týkal počátků a specifik spolupráce hostů s právníky jako profesní skupinou.
Jan Januš i Miroslav Chochola jsou vystudovaní právníci, a přestože se neživí právní ani advokátní praxí, cítí se neustále být součástí oboru. „Nahlédl jsem do právnického myšlení, v profesním životě nejčastěji mluvím s právníky, máme společné to, že řešíme věci do detailu, snažíme se předcházet rizikům – a to je něco, co mi vyhovuje. Jestli spolupráci něco trochu brzdí, je to fakt, že jakožto poradci jsou právníci neustále připraveni radit, ale málokdy si nechají sami poradit,“ říká Januš.
Chochola po studiích zjistil, že ho advokacie nebaví, a vydal se na dráhu vydavatele. Právnickou profesi však zná velmi dobře. „Právník je náročný zákazník. Ale kdybychom tuto skupinu neměli rádi, dnes tu nesedíme a neděláme to, co děláme,“ přidává s poukazem na různé vrtochy právnického stavu Chochola.
Jedním z nich je podle něj též fakt, že advokáti se ve vysoce konkurenčním prostředí neustále starají o svou dobrou pověst, a naopak rádi pohorší pověsti konkurence. „Advokáti se mezi sebou pomlouvají, a to neuvěřitelně rádi,“ říká Chochola s tím, že intenzita klepů se vždy zvyšuje s blížícím se termínem vyhlášení výsledků žebříčku Právnická firma roku či soutěže Právník roku.
Jak poznat nejlepšího
Právě zmíněné soutěže jsou jedním z ukazatelů, kteří čeští lawyers jsou skutečně ti best. Co považují hosté za nejpodstatnější kritérium kvality advokátních kanceláří?
Podle Jana Januše je určit nejlepší advokátní kanceláře prakticky nemožné. „Já jsem u svého žebříčku používal slovo „nejzajímavější“, protože to mi přišlo odpovídající. Snažil jsem se ukázat na to, co se na trhu děje. Nabízelo se kritérium obratu – největší, nejlepší... Všichni víme, jak to s těmi obraty je, jak je to někdy citlivé a zároveň jak to mnohdy není relevantní, zvláště u mezinárodních kanceláří. Takže není to sport, nejde to změřit,“ myslí si Januš.
Miroslav Chochola to vidí podobně: „My říkáme ‚vítěz kategorie‘, nikdy ne, že ta kancelář je nejlepší. Mohli bychom hodnotit za předpokladu, že bychom měli k dispozici data za celý trh, a ta prostě nemáme. Vždy je to jen skupina. V Právnické firmě roku je zhruba stovka kanceláří, z nichž 90 to hodnocení podává pravidelně, takže z toho můžeme vycházet.
Jedna rovina je, co ta kancelář dělala, jakou to mělo složitost, význam, jak to bylo zajímavé právně. Udělat miliardovou transakci může být jednoduché – vezmete miliardu, přes brokera koupíte akcie Applu, a je to. Právně nicotné, ale je to miliardová transakce.
Nebo půjdete dělat převod regionálního výrobce za padesát milionů, a jako právníci na tom vykrvácíte. U této malé transakce je ale ta právní práce klíčová. Takže my se ta čísla snažíme spíše nebrat v potaz,“ vysvětluje Chochola a dodává, že v první lize v Česku mohou být i skvělé butikové kanceláře s obraty v řádu vyšších jednotek či nižších desítek milionů.
Tržby a náklady
Za vhodný srovnávací parametr Chochola považuje tržbu na advokáta. Přidává k tomu poznatek, který vypovídá o složitosti světa čísel a statistik v právnickém světě: „Máme Epravo Index 20, který sestavujeme na základě analýz sesbíraných z trhu. Mezi lety 2022 a 2023 tržby průměrně vzrostly o 12,9 procenta, počet lidí v kancelářích se zvedl o 9,5 procenta. To zní velmi slibně, advokacii se neskutečně daří a roste. Jenže když se podíváte na ukazatel ‚tržba na právníka‘, zjistíte, že vzrostla jen o 0,5 procenta. Takže zvyšujeme tržby, ale také prudce rostou provozní náklady. Kanceláře se tedy ženou za zvyšováním tržeb, ale v konečném důsledku to pro ně větší přínos neznamená,“ konstatuje Chochola.
Sběr dat o právnickém trhu u příležitosti soutěže Právnická firma roku je podle líčení Miroslava Chocholy docela dřina. „Není to dotazník o jedné A4, v průměru má zhruba 35-40 stran a ty největší dotazníky od velkých ´továren´ mají třeba 200 až 250 stran a tím se musíme prokousávat,“ říká Chochola. Dodává, že v posledních letech se „morálka“ zúčastněných kvapem zlepšuje.
„Zároveň mě těší i netěší, jak se advokáti naučili pracovat s umělou inteligencí. Najednou nám chodí krásně vymazlené dotazníky s květnatou češtinou. Nárůst byl asi 30 procent, co se týče objemu vyplněných stránek,“ konstatuje s pobavením Chochola.
K čemu umělou inteligenci využívá sám Miroslav Chochola? Jak se hosté podcastu potýkají s odbornou kritikou ze strany právnické obce? A proč musí být advokáti ješitní? I to se dozvíte v podcastu Best Lawyers.