Vybrali jsme si těžší cestu, ale vyplácí se to, říká o zahraniční expanzi kanceláře Peterka Partners její zakladatel Ondřej Peterka

Advokátní kancelář Peterka Partners věnovala velké úsilí rozvoji své působnosti v regionu střední a východní Evropy. V posledních letech ale soustředí pozornost opět také na domácí trh. „Český advokátní trh je velmi vyspělý. Česko bohatne, vyrůstají tu investoři, kteří chtějí expandovat do zahraničí, a tito investoři potřebují kvalitní právní podporu, potřebují mít na výběr a potřebují specializace,“ říká Ondřej Peterka, zakládající partner advokátní kanceláře Peterka Partners v dalším díle podcastu Best Lawyers.

S tržbami za rok 2021 ve výši téměř 130 milionů korun patří Peterka Partners do skupiny 20 největších advokátních kanceláří na českém trhu. Pro zakládajícího partnera kanceláře Ondřeje Peterku jde sice o jistou indikaci, ale s nepřesnou výpovědní hodnotou. „Působíme v devíti jurisdikcích. A když říkám působíme, znamená to, že ty firmy vlastníme ze 100 procent. Pokud bychom chtěli hovořit o ekonomické váze skupiny Peterka Partners, museli bychom vzít do úvahy právě obrat generovaný celou skupinou,“ vysvětluje Peterka.

Více vypovídající podle Peterky je, zda je kancelář udržitelná, a to jednak z hlediska budoucího rozvoje, jednak z toho, jak se v ní pracuje. „Budování právní firmy je spíše maraton než sprint. Pokud se chceme vyhnout tomu, že po pár letech vyhoříme, je třeba firmu stavět stylem maratonce. Tak, aby byla udržitelná a přežila své zakladatele,“ předkládá svůj pohled. Kancelář si podle něj postupně buduje vztahy s klienty na regionální úrovni, což se po letech vrací tím, že daný klient s nadnárodní působností se na Peterka Partners obrátí i v dalších zemích, kde kancelář působí.

V Česku konkurenci nemáme

To, že se firma vydala cestou velkých investic do 100procentního vlastnictví kanceláří v cizině, Peterka přirovnává k tradiční volbě: „Máte na vybranou dvě cesty, jedna je jednodušší, druhá je zarostlá křovím. Naše cesta je nepochybně obtížnější, protože jde o reálné investice. Nespojujeme se s kamarády, abychom s nimi dělali byznys pod jedním logem. Takový přístup funguje do doby, než se objeví nějaký problém, a pak to fungovat přestane, protože je tam nulová hierarchie,“ přibližuje Peterka a cení si, že jím zvolený způsob, který umožňuje dělat centrální rozhodnutí, je pozitivně vnímán i klienty, kteří si mohou být jisti, že „mluví stále s toutéž firmou“, jež je může zastupovat v celé střední a východní Evropě.

Při zvažování expanze v Peterka Partners usoudili, že být na dvou či třech středně velkých trzích není příliš zajímavé, ale být přítomen téměř na deseti středně velkých trzích je už velká síla, protože takových firem je velmi málo. „Našimi konkurenty jsou některé rakouské právní firmy, ale lišíme se v tom, že jednak nemají vždy model stoprocentního vlastnictví, jednak se spíše zaměřují na německý segment klientely, zatímco my na nadnárodní korporace a potom na firmy české, polské atd.,“ nastiňuje Peterka.

Kancelář ale neopomíjí ani český trh. Zatímco předchozí roky firma usilovala hlavně o mezinárodní rozvoj, poslední zhruba čtyři roky svou pozornost více soustředí i na domácí trh. „Máme nový management a organicky rosteme i v Čechách. Spíše musíme řešit, abychom měli dost lidí než to, abychom měli dost práce,“ komentuje firemní vývoj.

Sebestředné hvězdy padnou

Ve věci kultivace talentů a předávání know-how sází Peterka Partners výhradně na vlastní zdroje. „V žádném případě nejdeme cestou nákupu hvězd, ale vytváříme regionální know-how a funguje to tak, že pokud jsme třeba ve fúzích a akvizicích nejlepší v Polsku, tak to řídí Polka. A její skupina pak vytváří metodiku, jak postupovat v dané oblasti práva nebo odvětví podle nejlepších standardů ve všech zemích, kde působíme. A pokud jde o výchovu lidí, jsme hodně konzervativní. Stavíme na tom, že lidé vyrostli u nás, máme velmi stabilní tým, hlavně na manažerských pozicích jsou lidé, kteří s námi jsou deset a více let,“ přibližuje Peterka.

Za nejdůležitější náležitosti v týmu považuje spolupráci a transparentnost. „Nestojíme na interní soutěži, ale na interní spolupráci. Typ právníka, který se chce stát hvězdou a nebere ohled na ostatní, u nás nemá šanci. Souvisí to i s tím, že v našem týmu je 70 procent žen, soustředíme se na udržitelnost a věříme, že čas na rodinu je stejně důležitý jako čas na práci.“

Co vše obnáší vstup na zahraniční trh? Čím se liší působení na trzích unijních a mimounijních zemí? A proč je již passé dělení na české a zahraniční právní firmy? I to se dozvíte v podcastu Best Lawyers.

sinfin.digital