Přeskupili jsme síly a vedeme novou byznysovou ofenzivu, říkají Jiřina Procházková a Martin Bohuslav z Deloitte Legal

Proč je podstatné, aby se i juniorní právníci více zaměřovali na byznys development a budování vztahu s klienty? Proč do advokacie nepatří autokratický přístup? A jakou proměnou si prošla kancelář Deloitte Legal v uplynulých dvou letech? Pozvání do dalšího dílu podcastové série Best Lawyers přijali vedoucí partner Deloitte Legal Martin Bohuslav a partnerka téže kanceláře Jiřina Procházková.

Za poslední dva roky se pozice Deloitte Legal na českém trhu proměnila. Bylo to období vnitřních změn, nastartovaných covidovou pandemií. Výrazně se to projevilo i na ekonomických ukazatelích. Zatímco při své poslední návštěvě podcastu Best Lawyers mohl Martin Bohuslav komentovat roční tržby ve výši 300 milionů korun, tentokrát je to o 100 milionů méně. Z tohoto pohledu tedy Deloitte Legal opustila první pětku největších advokátních kanceláří na českém trhu.

Podle Martina Bohuslava šlo však spíše o přeskupení sil před novou byznysovou ofenzivou. „Před dvěma lety jsme měli za sebou opravdu velké projekty v oblasti například forenzního vyšetřování. Od té doby jsme si prošli transformací. 

Hodně jsme zapracovali na tom, abychom se mohli chlubit nejen dobrým obratem, ale spíše ekonomikou provozu celkově. Proto jsme rádi, že se zlepšil například parametr výnosu na advokáta, což je mnohem lepší ukazatel ziskovosti,“ říká Martin Bohuslav.

S vývojem za poslední dva roky je velmi spokojená i Jiřina Procházková. Klíčoví lidé uvnitř kanceláře si řekli, co je podstatné, a zaměřili se na další rozvoj silných stránek Deloitte Legal. „Začali jsme více využívat spolupráce s mateřským Deloittem, ať už jde o multidisciplinární spolupráci s ostatními poradci v jiných oblastech či využití stávajících možností spojených třeba s žebříčky Fast 50 či Best Managed Companies nebo návrat k tradiční právní službě, ale v novém hávu, jako jsou daňové litigace. 

Především ale došlo ke změně mindsetu. Naši lidé se teď mnohem více zaměřují na byznys development, budování vztahu s klienty, a to už od juniorního levelu. To nás posouvá dopředu,“ představuje nejdůležitější změny partnerka Deloitte Legal.

Butik s gigantem v zádech

Reakce klientů na tento posun jsou veskrze pozitivní. Zázemí velkého brandu je pro ně garancí pečlivosti, odbornosti i mezinárodního přesahu. Martin Bohuslav si ale zároveň pochvaluje, že kontakt se může nést i v hodně civilní rovině. „Část našich meetingů je dost neformálních, už jsme často v tričku a džínách, i proto, že klienti také přicházejí v tričku a džínách,“ naznačuje. 

Tento styl vyhovuje i Jiřině Procházkové, podle níž jsou podstatné výsledky, nikoli forma. „Na nic si nehrajeme. Jsme transparentní v tom, co umíme, nebo neumíme, přičemž klienti očekávají kreativitu. Regulaci od A do Z zná kdekdo, ale klient chce něco navíc: věrohodnost, transparentnost, schopnost poradit si,“ myslí si advokátka. Podle ní se tak Deloitte Legal může označit za butik, pokud jde o vztahy s klienty, avšak s poradenským gigantem a jeho servisem v zádech.

Martin Bohuslav považuje transformaci fungování a změnu vnitřního nastavení v Deloitte Legal za procesy, jimiž si v postcovidovém období – spojeném s válkou na Ukrajině a energetickou krizí – do jisté míry musela projít velká část byznysu. 

„Pokud jsme za sebou měli podobnou zkušenost jako naši klienti, o to snazší bylo rozumět si a být autentičtí,“ navazuje Jiřina Procházková s tím, že k úspěchu této proměny přispěl i fakt, že Martin Bohuslav pustil do vedení více lidí, čímž také vzrostla jejich motivace, a přijali změny za své.

Aktuální tým advokátů v Deloitte Legal je podle Jiřiny Procházkové velmi agilní, stabilní a upnutý k společnému cíli. „To považuji za trend. Lidé odcházejí z velkých kanceláří a zakládají vlastní, aby měli prostor pro kreativitu a podnikatelskou energii. My děláme něco podobného, jen v prostředí Deloitte Legal,” poznamenává. 

Martin Bohuslav doplňuje, že advokacie je tradičně profesí spolehlivých zkušených lidí. „Do advokacie nepatří autokracie, pokud má fungovat dobře,” myslí si vedoucí partner. Proto dal příležitost vstoupit do partnerského patra dalším kolegům, kteří mu pomáhají jít vytyčeným směrem.

O krok před klientem

Na nejvyšší úrovni mají jednotliví partneři v Deloitte Legal rozdělené specializace či oblasti jako business development, finance, knowledge management nebo služby pro klienty v regionech. Kancelář je rozčleněna do týmů po zhruba deseti lidech. Každý z nich má svého lídra. 

„Vytvářejí si týmovou minikulturu a jsou k sobě loajální, což je důležité, protože dnes se už mladí lidé nesedřou, aby pracovali pro Deloitte. Cení si jiných věcí, potřebují cítit loajalitu spíše ke konkrétním lidem a k tomu, s čím jsou schopni se identifikovat,” vysvětluje svou filozofii Jiřina Procházková.

Deloitte Legal v současnosti nabízí širokou paletu právních služeb. Mezi ty nejsilnější podle Jiřiny Procházkové patří oblast daňových sporů, fúzí a akvizic, regulace, zejména ve vztahu k regulaci finančního trhu, vývoji umělé inteligence a udržitelnosti a zastupování privátní klientely. V nabídce mají i různé multidisciplinární expertízy. 

„Pro klienty přicházejí stále nové výzvy. Naše služby na to musí reagovat. Často je to tak, že reagujeme ještě před tím, než si klient uvědomí, že se na něj vůbec něco hrne. Typicky jsou to právě regulace, například uhlíkové clo,” dodává vedoucí partner Deloitte Legal.

Kdy a v čem mohou advokáti Deloitte Legal využívat zázemí poradenského obra? V jakých oblastech kancelář „tlačí bota”? A kam se v poradenských firmách ztrácí střední generace?

sinfin.digital