Karel Muzikář vede už třicet let jednu z nejúspěšnějších advokátních kanceláří na českém trhu s obraty přesahujícími půl miliardy korun ročně. Sám se označuje za poměrně konzervativního člověka a obdivovatele kapitalismu. „Pro mě je ideální představa dne, že ráno přijdu do práce a večer půjdu domů, a takhle doufám, že to budou dělat všichni kolem mě,“ říká v podcastu Best Lawyers a připomíná také amerického ekonoma Miltona Friedmana: „Cílem byznysu je vydělat peníze. Nic jiného. A to platí i pro advokátní byznys.“
„Když chce člověk běžet celoživotní závod, tak ho chce vyhrát. Proto tak musí sám sebe pozicovat na trhu,“ říká v podcastu Best Lawyers Karel Muzikář, který stál šestadvacet let v čele pražské kanceláře Weil, Gotshal & Manges. Ta se před čtyřmi lety změnila na Skils. „V Americe se velmi intenzivně měří profit a průměry hodinových sazeb. Pokud se chce kancelář posunout v jejich měření, tak nemůže mít hodinovou sazbu pod tisíc dolarů. Což je v Evropě, kromě Londýna, těžko dosažitelné. Takže jsme je celkově jako kancelář brzdili. Našli jsme jiný způsob, který je výhodný pro obě strany,“ říká Muzikář.
Sám dává rozhovory spíše sporadicky a rád odkazuje na to, že práci věnuje enormní množství času. „Během covidu jsem neměl jediný den home office. Byly dny, kdy jsem tam byl sám,“ popisuje s tím, že trendy na trhu práce, třeba požadavky nastupující generace na větší flexibilitu, se učí respektovat. Současně považuje za důležité mladou generaci do advokátního dění co nejvíce zatáhnout. „Moje filozofie je: zatáhněme je do všeho, co děláme. Aby měli přehled a představu, kam se u nás posunou. Vždy si vybírám lidi, kteří souzní s mojí vizí a mají stejnou představu. Budou pokračovat až v té kanceláři nebudu,“ říká. Odkazuje také na skupinu partnerů Skils, kteří jsou v kanceláři mnohdy téměř od začátku jejího působení. „Dlouhodobost angažmá našich právníků je něco, čeho si velmi vážím. Myslím si ale také, že kvalitní dobrá sekretářka, kterou mám dvaadvacet let, je pro mě stejně důležitá jako kvalitní advokát. Má jinou roli, ale já se bez ní neobejdu,“ dodává.
V podcastu Best Lawyers Karel Muzikář také popisuje, že měl vždy pocit, že je žádoucí, aby na trhu bylo co nejvíce špičkových kanceláří. „Je úžasné dívat se na jiné kanceláře a jiné právníky a snažit se zamyslet nad tím, co bychom já nebo moji kolegové mohli udělat líp. Samozřejmě je mým cílem soustředit kolem sebe nejlepší lidi a posunout se na špičku,“ říká s tím, že základní vize kanceláře, tedy mít na každou klíčovou oblast práva špičkového experta, se mu téměř vyplnila. „Jediné, co jsem si chtěl ještě vypracovat, je špičkové daňové právo. A to nemáme, nesehnal jsem nikoho, a proto jsme dlouhodobě spolupracovali s kancelářemi z velké čtyřky,“ dodává. Advokacii přirovnává k medicíně. Nejlepší právník je podle něj ten, který udělal tisíc stran transakcí obdobného typu a soustředí se na ně. „Je to stejné jako u neurochirurga, který může být mladý a geniální, ale zatím se mu nestalo tolik nečekaných věcí jako docentovi nebo profesorovi. Proto je důležité transakce dělat, a ne o nich jen mluvit,“ říká v podcastu Best Lawyers.
Karel Muzikář se v rozhovoru věnuje také tématu sazeb na českém advokátním trhu. „Ty ceny jsou někdy směšné a občas se dostávají na ceny řemeslníků. Je to neodpovídající. U nás v kanceláři to neděláme,“ říká s tím, že není možné cenami podsekávat trh a současně vydržet v odpovídající ceně a nenechat si zničit byznys. V podcastu Best Lawyers také zmiňuje, že v budoucnu očekává vstup investorů do podnikání advokátních kanceláří. „Je to něco, čemu se smějeme, protože kdybychom měli startup, tak ho po dvaceti letech prodáme za patnáctinásobek EBITDY. Jenže my nemůžeme. Je to věc, která přijde a tlak na to bude. Myslím si, že je to správné,“ říká.
Jak se Karel Muzikář staví k novým oblastem práva? Jak se kanceláři Skils dařilo v covidových letech? A je potřeba, aby byli elitní právníci také společensky aktivní? I na to odpovídá v podcastu Best Lawyers.