Ambulantní modul pražské záchranky je světovým unikátem. Najednou v něm mohou zdravotníci ošetřovat až dvanáct pacientů. V hlavním městě slouží už sedmnáct let, nejčastěji ale zatím zasahoval o Silvestru.
Ve stejné době, kdy se zoufalí policisté hnali za šíleným střelcem přes centrum Prahy, startovali motory sanitek na několika pražských základnách také řidiči zdravotnické záchranné služby. Tzv. „traumaplán“, tedy soubor pravidel pro mimořádné situace s množstvím zraněných osob, vyslal do akce i mobilní záchranný modul známý už od roku 2006 jako Golem.
Golem v ulicích
Golem je rozložitelný kamiónový návěs, jehož vozbu na místa neštěstí obstarává výkonný šestikolový tahač Mercedes-Benz Actros 963-4-E. Zdravotnický modul poskytuje zázemí zdravotníkům, operátorům, zraněným a je i s řidičem 24 hodin denně v pohotovosti. Používá se nejen pro likvidaci následků při hromadných neštěstích, jako tomu bylo po čtvrteční střelbě na Filozofické fakultě, ale slouží také při masových sportovních akcích, demonstracích apod. Podle mluvčí pražské záchranky Jany Poštové byl Golem dosud nejhojněji využíván během novoročních oslav v ulicích.
Největší efektivita Golema spočívá v rozložitelnosti, po stranách tak vzniknou prostory suplující stany, které lze uzavřít a vytopit až na třicet stupňů nebo naopak ventilovat. Ve voze je dvanáct přípojek medicinálního kyslíku, může tam být tudíž ošetřeno dvanáct pacientů ve vážném stavu a dalších mnoho osob lehce zraněných. V případě velké katastrofy jsou zde pacienti tříděni na lehce, těžce a smrtelně zraněné a následně jsou transportováni do nemocnic.
Nejedná se ale o polní nemocnici, jak by si mnozí mohli mylně myslet, nýbrž skutečně o zázemí pro akutní medicínu. V plně soběstačném rozkládacím modulu je uloženo větší množství potřebného vybavení pro účinný zásah záchranné služby v místě hromadného neštěstí. Dále v jeho útrobách nalezneme i konferenční místnost pro složky IZS a také mobilní řídící dispečink. Jsou zde také zásoby vody, kyslíku, zdroje světla a tepla.
Do plné pracovní polohy se modul uvede pomocí dálkového bezdrátového ovládání do 30 minut po zastavení a bezpečném ustavení na stabilizační vzpory, umístěné pod přední a zadní částí návěsu. Aby mohlo být s modulem manipulováno, musí se nejprve otevřít zadní část návěsu a aktivovat generátor elektřiny o výkonu 65 kVA. Když je Golem ustaven, lze vysunout samostatně horní část, tedy dispečerské stanoviště a následně přední konferenční (štábní) místnost a zadní sektor třídícího pracoviště.
Třídící část je ukryta do vyklopení dvojité izolované stěny. Jakmile je tento manévr dokončen, obsluha vyklopí ke stropu zářivková osvětlovací tělesa (celkem 40ks) a do obou konců upevní
průchozí zástěny. V poslední řadě provede dotěsnění středové a spodní části a může se prakticky začít s činností. Oba třídící – ošetřovatelské prostory na pravém i levém boku, každý o rozměrech 3500×8800 mm, jsou nezávisle vytápěny pomocí dvou naftových agregátů o výkonu 60 kW, teplý vzduch fouká z boční spodní části návěsu a během okamžiku je zde prostředí na pohyb v lehkém oblečení.
Součástí je i nádrž na 840 l pitné a nádrž na 1200 l odpadní vody. Kapacita nádrže pohonných hmot je 600 l. Použitá technologie umožňuje modulu Golemovi nezávislost na externích zdrojích energie, pohonných hmot a vody po dobu 24 hodin. Zajímavostí je, že celý modul je dílem firmy KOV Velim. V roce 2006 za něj hlavní město Praha zaplatilo 17,5 milionu korun. Zatímco však návěs zůstává stále stejný, tažná vozidla se obměňují. Zatím šlo vždy o tahače Mercedes-Benz Actros a poslední nastoupil do služby přede dvěma lety.
Golem není největší
Pražský Golem je podle dostupných informací ve světě skutečně unikátní, větší auto na raněné mají od roku 2009 už jen v Dubaji, jakkoliv jde o německý výrobek. Úžasný počet 123 pacientů a celková délka 20,03 metrů vedly k zápisu největší sanitky na světě, velkoprostorového záchranářského vozidla na platformě kloubového autobusu Mercedes-Benz Citaro, do Guinnessovy knihy rekordů.
Velkoprostorový záchranářský vůz nabízí kapacitu pro přepravu až 123 zraněných osob, najednou mohou čtyři lékaři ošetřovat 20 lidí, tedy o osm více než u pražského Golema. Jako velkoprostorová záchranářská vozidla se v Dubaji používají další dva upravené autobusy o délce 12 metrů a jeden kloubový autobus v délce 18 metrů. Varianta autobusu A je jednotka intenzivní péče, varianta B je určena pro hromadné ošetření a přepravu středně až lehce zraněných obětí nehody, varianta autobusu C je kombinací obou předchozích vozidel.
Opačný pól německého monstra i pražského Golema najdeme rovněž v Dubaji. Země Perského zálivu jsou výstřední v lecčems a speciálně v emirátu Dubaj si potrpí na pěkná auta. Proto nepřekvapí, že předsunutí paramedici vyjíždí na místo zásahu sportovními auty jako Lotus Evora, Nissan 370 Z či Ford Mustang.