Týdenní autonálož 3+1: Českou premiéru slavily hned tři elektromobily, všichni ale budou stejně chtít to čtvrté auto

Své nové modely – EX30, 5, Kona a Kodiaq – představily automobilky Volvo, MG, Hyundai a Škoda, přesně v tomto pořadí. Jenže zatímco první trojice už říká sbohem starému světu plnému výfukových plynů a přístrojovým deskám z polyuretanu, český gigant z Pojizeří se bude ještě pár let snažit vytěžit maximum kapitálu z konvenčních pohonů. Aby ho měl dost právě na výrobu elektromobilů.

„Game changer.“ Tímto módním souslovím, kterými umí jazyk Shakespearův tak pěkně shrnout jednoduché věci, označil známý elektrický influencer Honza Staněk alias Electrodad nové Volvo EX30. První z novinek, jíž se budeme v dnešní svodce věnovat, totiž disponuje všemi atributy, které budou pro většinu aut blízké budoucnosti typické. Jednou větou jde o plně elektrické čínské auto obrandované jménem věhlasného výrobce, jehož ceně budou firmy vyrábějící auta v Evropě jen těžko konkurovat. Jakými zbraněmi Číňané bojují?

Švédský Číňan

Čínský koncern Geely, jemuž firma ze švédského Göteborgu patří, předvedl v Praze pod heslem „malé SUV, které dokáže velké věci“ crossover EX30. Kompaktní vozidlo, přísně elektrických tvarů a charakteristického výrazu bez nepotřebné mřížky chladiče, je ozdobeno insigniemi firmy Volvo. Což je právě to, co by z tohoto elektromobilu mohlo učinit velmi zajímavé zboží. Technický a o 150 tisíc Kč (!) levnější dvojník rovněž čínského Smartu #1 se honosí pro značku tolik typickým tradičním bezpečnostním arzenálem a také až agresívním důrazem na trvalou udržitelnost, což se týká všeho od výrobního procesu po koberečky. Však chce být také automobilka, která ještě před čtyřmi lety prodávala přes polovinu aut „v naftě“, do roku 2030 plně elektrická a do roku 2040 klimaticky neutrální. 

Poněkud překonaná mi přijde jen mocně akcentovaná touha Volva být označováno jako „prémiová“ automobilka. Upřímně - ostré hrany plechů při otevření kapoty (ačkoli kdo by tam dnes lezl) ani lacině vypadající interiér „prémiové“ pocity zrovna neevokují. Kabina sice neobsahuje „jediný kus zvířecí kůže“ a „denim“ verze čalounění bude asi fajn, ale třeba „udržitelný“ materiál použitý na dveřních výplních připomíná svou texturou i povrchem – Švédové i Číňani prominou – něco jako lepší linoleum. Také jediný centrální displej bez jakýchkoliv fyzických tlačítek je spíše novinkou z říše „čínských“ nebo „tesláckých“, a tudíž v Evropě ne zrovna populárních.

Líbilo se mi naopak třeba vtipně vymyšlené umístění audio „výdechů“ na celou šířku pod čelním sklem nebo funkce, kdy auto samo pozná (už když je od něj člověk na 10 metrů), kdo bude řídit, jak má rád sedačku apod., odemkne a je připraveno vyrazit. Turecký ředitel českého Volva Alican Emoroglu si s EX30 troufá aspirovat na post jednoho z nejprodávanějších elektromobilů u nás – a popravdě řečeno není vůbec bez šance, protože jde o auto, které chytilo do pytle dva zajíce najednou: jednak díky startovací ceně 869 tisíc Kč demokratizuje přístup k elektromobilům vůbec a současně tak mnoha lidem dává vůbec poprvé možnost vlastnit auto prestižně vnímané značky, které je ‚jen tak mimochodem‘ elektrické. 

Velké sice úplně není, pro dva a pár dětí však dobré, a tak se mladé progresívní páry nebo maminky vozící děti do školy mají na co těšit. EX30 je totiž drtivě levnější než celá plejáda stejně poháněných a stejně velkých konkurentů z Asie a Evropy. Snad záměrně ale šéftrenér českého Volva Martin Mazari nezařadil do obsáhlého srovnání jinou novinku, která je odkud jinud než z Říše Středu.

Nové MG 5 je na pohled něčím mezi Toyotou Corolla a Fiatem Tipo. Typický Číňan.

Čínský Angličan

Samozřejmě se také lstivě zaštiťuje tradiční evropskou značkou, a sice Morris Garage alias MG, anglickou firmou z Abingdonu, která mezi lety 1924 a 1972 vyráběla auta se sportovním espritem. Před necelým rokem explodovala elektrická bomba jménem MG 4, ve stejný den jako nové Volvo přijel do českých showroomů vůbec první ryze elektrický kombík na trhu, MG 5 Electric. Typicky čínský, a tedy nezapamatovatelně vypadající rodinný vůz se totiž svou základní cenou (889 940 korun) pohodlně vměstná do částky, kterou požaduje Škoda za slušně vybavenou Octavii combi nebo Hyundai za model i30 s toutéž karosérií. Zástupci MG nezapomněli zdůraznit, kolik evropských dodavatelů je do výroby čínského vozu zapojeno. Proti nim se však nabízí s elektromotorem, a to ve dvou výkonnostních verzích. Silnější varianta má rovných 130 kW a pojí se s akumulátorem LFP s chemickým složením lithium-železo-fosfát, který má kapacitu 50,3 kWh. S uváděnou spotřebou 17,9 kWh to vystačí na přibližně 320 kilometrů. Slabší pohonná jednotka má 115 kW, nicméně nabídne dojezd až 400 kilometrů.

Praktičností se MG vyrovná Octavii nebo Hyundai i30 combi.

Ještě ale dovolte krátké zastavení u té ceny. Umím si totiž představit, že vzhledem ke svému staršímu technickému základu by mohlo být MG 5 ještě levnější, a automobilka by na tom netratila. I zvolená cena ale Číňanům stačí, aby zasáhla do boje o zákazníky jedněch z nejpopulárnějších aut u nás. Když ovšem budou chtít, mohou ještě přitlačit. Ostatně MG chce ještě letos uvést modernizované SUV HS včetně elektrické varianty EHS, zároveň se nabídka elektromobilu MG 4 Electric rozroste o verzi s prodlouženým dojezdem i sportovní variantu XPower s pohonem všech kol. A v příštím roce bychom měli u nás vidět velké sportovně-užitkové vozidlo Marvel R a také sportovní dvoumístný roadster Cyberster. Ten bude brzy možné spatřit i u nás, kdy v Praze udělá zastávku na cestě z Londýna až do Šanghaje. Voilà!

Korejec z Beskyd

Při výrobě elektromobilů existují dva základní přístupy vedoucí k témuž cíli: zatímco Volvo EX30 a MG 5 pílí k elektrické budoucnosti tou nejkratší možnou cestu, Hyundai nabízí podobně jako třeba Toyota barevnější obrázek – i když trochu v obráceném gardu, protože elektromobily se u Korejců derou jednoznačně do popředí na úkor spalovacích motorů. Zcela nekompromisní (a nutno říct, že všestranně povedená) je v tomto ohledu modelová řada ryzích elektromobilů Ioniq 5, 6 a 7. Také nová kompaktní Kona má jednoznačně elektrické DNA, dokáže ale současně stále připomínat auta, na jaká jsme zvyklí. Ryze elektrický pohon je zde totiž jenom jednou z několika variant, nabízejících hybrid, plug-in-hybrid i ryze benzinový vůz. 

Zatímco vnější design vozu, s velkými dvířky na přípojku kabelu v přední masce, je ve srovnání s elegantními Ioniqy poněkud neohrabaný, vnitřek zaslouží absolutní pochvalu. Kvalitní materiály, hodnotné zpracování s řadou funkčních tlačítek klasického střihu i pokroková architektura předčí zmiňované Volvo EX30 o slušný říční parník a MG rovnou o trajekt. Elektrická verze jezdí se svými 1800 kily spíš plavně nežli rychle, 280 Nm dostupných od nuly umí za přední kola přesto pořádně vzít. Tovární údaj o dojezdu se pohybuje od 377 km pod 512 km na jedno nabití podle zvolené verze, přičemž spotřebu lze při klidné předvídavé jízdě tlačit někam k 16 kWh. Ano - musím zmínit ještě jeden důležitý fakt, a sice že Hyundai je jedinou z popisovaných novinek, kterou jsme mohli vyzkoušet v praxi a dokonce i navštívit nošovickou továrnu, kde elektrická Kona vzniká.

Vedle Audi dělá dnes Hyundai asi nejlepší interiéry na trhu. Nechybí v nich samozřejmě poctivá fyzická tlačítka.

Se zaváděcí devadesátitisícovou slevou stojí v bohaté základní výbavě 899 tisíc Kč. To je sice o 30 tisíc víc než Volvo EX30, jenže ruku na srdce, Hyundai je o něco větší, má propracovanější a kvalitnější interiér a v technických parametrech rozhodně nezaostává. Výbava v základu čítá třeba dva 12,3palcové displeje, dvouzónovou klimatizaci, parkovací senzory vpředu i vzadu či zadní parkovací kameru. Cestu před vámi osvěcují Bi-LED světlomety a kromě klasického kufru vzadu nechybí ani 27litrový úložný prostor pod přední kapotou, tzv. frunk (z anglického front trunk). Drobný detail je jen v tom, že se celá ta věc nejmenuje Volvo. Hyundai na oplátku dopřeje zákazníkovi možnost koupit si Konu s litrovým benzinovým motorem a manuálním řazením bratru za 559 tisíc. Mimochodem výrobu manuálních převodovek v těchto dnech a týdnech nahrazuje v Nošovicích nová „baterkárna“ a převodovky se budou vozit z Koreje - je to prý levnější.

Nutno uznat, že ač na starých základech, karosérie nového Kodiaqu vypadá k světu.

Prodloužený čas

Na závěr automobilové smršti tohoto týdne nesmí chybět Škodovka „v tédéíčku“, tedy něco úplně jiného, než o čem jsme se bavili do teď. Ano, také mladoboleslavská automobilka se ve vleku za svým Wolfsburským patronem vydává na cestu do lehce mlhavého elektrického futura. Aby na to však měla nějakou tu korunu, bylo třeba ještě jednou zatnout nazelenalé zuby a potěšit zákazníky poslední evolucí vlakových modelů klasického ražení - Kodiaqu a Superbu. Právě prvně jmenované SUV se představilo stejně jako jeho první generace v Berlíně. Tehdy v roce 2016 u toho ještě nechyběl Karel Gott a letělo se letadlem. Letos se jelo autobusem a pojetí akce bylo i jinak o poznání střízlivější. 

Nový Kodiaq stojí na stejné podvozkové platformě jako ten stávající, což kromě vydatně přepracované karosérie znamená prakticky tytéž technické možnosti. Pod kapotou tedy zůstávají jak benzinové, tak i českými podnikateli zbožňované naftové motory plus jeden plug-in-hybrid, který se u Kodiaqu objevuje poprvé. Právě naftové verze, které se zatím drží také v Octavii, Karoqu a stávajícím i budoucím Superbu zajistí, že aspoň pět let si bude ještě u Škodovky možné objednat auto, které dojede na jednu nádrž opravdu daleko. Na tvary karosérie nechť si každý udělá názor sám, jednoznačně se ale zlepšil interiér, který si zachoval tradiční tvary, přibylo však šikovné ovládání topení a dalších funkce pomocí tří otočných tlačítek – hit roku, který se podařilo do výroby protlačit českým interiérovým designerům namísto nepoužitelných dotykových plošek.

Tohle se českým inženýrům mimořádně povedlo.

„Plány ohledně prodejů máme velké, moc je nesdělujeme. V poslední době byly problémy s dodávkami dílů, takže nechceme přesně specifikovat ty objemy, ale jsme přesvědčeni, že Kodiaq nové generace bude velmi úspěšný a že by se ho mohlo prodávat minimálně tolik, kolik se prodávalo té současné generace,“ řekl Jahn v narážce na 842 000 prodaných Kodiaqů první řady.

Věštění z neexistující koule

Nová Škodovka se začne v Kvasinách vyrábět v lednu, také MG 5 Electric přijde k zákazníkům příští rok, Hyundai Kona Electric i Volvo EX30 už se dají koupit. Kdo z této různorodé směsky „dojede“ nejdál je asi jasné - Škoda Kodiaq „v naftě“ bude ještě nějaký čas platit za český ideál SUV, je ale evidentní, že jde tak trochu o prodloužený čas. Drtivý nástup čínských elektromobilů totiž už evidentně nejde zastavit, ať se jmenují Volvo, MG, Great Wall nebo BYD. Dobrá auta dnes rozhodně dělá globální Hyundai, který bude mít podle všeho s elektromobilitou také méně starostí než Mladá Boleslav a potažmo celý koncern Volkswagen. Dokud ale nebudou známy skutečné hodnoty, termíny a metodiky nové normy Euro 7, nelze stejně být dobrým prorokem a kdo se tak tváří, vaří z vody.

sinfin.digital