Jak se zorientovat v neuvěřitelné Indii

Tomáš Stingl, ExportMag.cz

Ač Evropan často vnímá Indii jen přes pár stereotypů, ve skutečnosti jde o různorodou zemi složenou ze tří desítek odlišných svazových států. Před vstupem na tamější trh je potřeba si srovnat, v čem se jednotlivé oblasti liší a co je naopak spojuje.

Indie se zařadila mezi nejdůležitější obchodní partnery České republiky mimo Evropskou unii. Vzájemný obchod se v posledních letech drží na úrovni kolem 35 miliard korun ročně. A globální obchodní význam Indie se nyní ještě zvedne. Jde o nejrychleji rostoucí velkou ekonomiku na světě – jen pro letošek očekává indická vláda díky probuzení hospodářství po pandemii meziroční růst HDP o 9,2 procenta.

A druhým faktorem, který přidává Indii na obchodní přitažlivosti, je její populace. Ta nedávno překročila hranici 1,4 miliardy lidí. Přitom je výrazně mladší než populace Číny a roste nesrovnatelně rychleji. Do konce této dekády tak Indie téměř určitě Čínu v počtu obyvatel předežene a stane se na dlouho nejlidnatější ekonomikou světa. A to znamená spoustu pracovní síly pro pohánění hospodářského růstu a zároveň velký – a zatím zdaleka ne nasycený – spotřebitelský trh.

I proto Česká republika loni otevřela v Indii exportní inkubátor pro české firmy, a to rovnou ve městě Bengalúr, které je epicentrem nové éry indického hospodářství a sídlem mnoha technologických firem a startupů.

Do Indie se tak s velkou pravděpodobností bude vypravovat na pracovní cesty stále víc českých podnikatelů. Právě indický subkontinent je přitom regionem, kde může nováček zažít klasický kulturní šok. Rozdíl oproti evropským zvyklostem je tam v mnoha ohledech větší než například při obchodování v Latinské Americe.

Tady je to „incredible“

První věc, kterou by měl Čech objevující Indii udělat, je odložit klasický evropský etnocentrismus. Stejně jako jiné národy ani Indové nemají rádi, když cizinec kritizuje poměry v jejich zemi a radí jim, jak by měli co dělat. Do toho pokušení může přitom Evropan snadno sklouznout. Mnohé reálie indického života totiž nechají návštěvníka jen překvapeně zírat s otevřenou pusou. Svéráz indické ulice a další rysy života je ale potřeba vnímat se zájmem a mnohdy i jako inspiraci a oprostit se od evropského perspektivy.

Indická vláda používá při propagaci země jako turistického cíle dlouhodobě slogan „Incredible India“, tedy fantastická nebo neuvěřitelná Indie. Pod tímhle sloganem ukazuje světu obvykle glamour videa nebo fotky turistických atrakcí typu Tádž Mahal. Země je ale neuvěřitelná také v drobných reáliích každodenního života, s nimiž je cizinec od první minuty po příjezdu konfrontován.

• Kolik mají ročně Indové státních svátků?

• Který koníček spojuje všechny Indy napříč subkontinentem?

• Jak se dorozumět v zemi, která zavádí dodatkem ústavy víc než dvě desítky oficiálních jazyků?

sinfin.digital