Data ukazují na potenciálně nebezpečný trend. Počet studentů farmacie v Česku dlouhodobě stagnuje, a v posledních letech dokonce klesá. Zájem o obor, který sehrál zásadní roli během covidové pandemie, chce znovuprobudit velká kampaň tuzemské lékárenské jedničky Dr. Max.
Čísla statistického úřadu to ukazují jasně: Počet studentů faramacie v posledních 15 letech stagnuje, v posledních letech dokonce mírně klesá. Zatímco v roce 2017 obor studovalo přes 2100 studentů, loni to už byly jen necelé dvě tisícovky.
Podobný trend je vidět i u samotného zájmu o studium: v roce 2005 měla Farmaceutická fakulta Univerzity Karlovy přes tisícovku uchazečů, loni jich bylo 667. „Přitom lékárníci jsou zdravotníci v první linii, což se plně projevilo v pandemických letech, ale k jejich životu to patří permanentně,“ upozorňuje generální ředitel sítě Dr. Max Jan Žák.
Právě tuzemská lékárenská jednička Dr. Max se proto rozhodla u mladých lidí probudit zájem o farmacii ve velké kampani, ve které pod mottem „Jsme lékárníci“ přibližuje veřejnosti roli lékárníka ve zdravotním systému a povzbuzuje mladé lidi ke studiu. Sekundárně kampaň podporuje i nábor pro tuto lékárenskou síť, která je dle počtu poboček, jež má v pěti evropských zemích, druhou největší sítí v Evropě.
Kampaň se opírá o skutečné lékárníky, zaměstnance sítě Dr. Max, které přestavuje nejen v jejich pracovním, ale i soukromém prostředí. A právě proto, že dává nahlédnout do profesního i rodinného života lékárníků, pracuje s dvojím typem emotivních videospotů. V jednom oslavuje na konkrétních postavách profesi farmaceuta jako takovou, v dalších přibližuje jednotlivé lékárnické osobnosti.
Na konkrétních aktérech kampaně staví i série vizuálů. Iniciativu má podpořit i webová stránka jsmelekarnici.cz, která přibližuje jak jednotlivé osobní příběhy lékárníků, tak i síť Dr. Max a obor jako takový.
„Existují jen dva typy vysokoškolsky vzdělaných zdravotnických profesionálů,“ poznamenává Jan Žák a pokračuje: „Absolventi farmaceutických a absolventi lékařských fakult. V obou případech mají za sebou velmi náročné studium a před sebou proces dalšího, celoživotního vzdělávání, protože oba obory se rychle rozvíjejí.“
Síť Dr. Max v nové kampani usiluje nejen o to, aby iniciativa „Jsme lékárníci“ zvýšila zájem o studium na farmaceutických fakultách, ale i o profesní pokračování absolventů právě v lékárnách, které se v České republice obecně dlouhodobě potýkají s nedostatkem odborného personálu. To vede až ke stavu, který v některých regionech významně snižuje dostupnost lékárenské péče.
„Věříme, že kampaň svým zaměřením a pojetím neposlouží jen naší síti, ale lékárenství jako takovému,“ dodává Jan Žák. „V konečném důsledku má prospět tomu, o co jde v lékárnách především, a tím je naplnění potřeb pacienta.“