Goldea.cz vstoupila na další evropské trhy. Jak se jí daří v Rumunsku a Maďarsku?

Prezentace klienta

Goldea je jedním z největších českých e-shopů s domácím bytovým textilem. V minulém roce vstoupila do Rumunska a letos do Maďarska. Jaká jsou specifika nákupního chování zákazníků těchto zemí a s čím v Goldee nepočítali?

Goldea vstupuje na zahraniční trhy Evropy

Goldea.cz nabízí jedinečnou nabídku více jak 10 000 produktů kvalitního bytového textilu. Na jejich e-shopu zakoupíte látky v metráži, povlečení, ručníky, ubrusy nebo třeba dětský bytový textil. Součásti nabídky je také zakázkové šití na míru. Goldea.cz je na českém trhu od roku 2016. Ve stejné době vstoupila Goldea.sk na Slovensko. V roce 2020 expandovala do Rumunska a v roce 2021 do Maďarska. Proč právě na tyto trhy? „V e-commerce se o těchto dvou trzích hodně mluví a jsou pro vstup do zahraničí doporučovány. Již předem jsme věděli, že chceme do těchto zemí vstoupit,“ říká Michal Kempa, spolumajitel e-shopu Goldea.

Jaká jsou specifika rumunského a maďarského trhu

Rumunský trh je velký, zažívá velký boom a přesto na něm nepůsobí mnoho e-shopů. Rumunsko je ve srovnání s Maďarskem hodně specifické. Liší se životní úrovní i rozdíly ve společnosti. Rumuni používají úplně jiné rozměry produktů než jsou běžné v České republice. Proto je potřeba tento trh pochopit a detailněji ho poznat. Pro vstup do Rumunska nestačí pouze přeložit e-shop. Místním požadavků se musí přizpůsobit celková nabídka včetně cenotvorby. Naopak maďarský trh je velmi podobný tomu slovenskému. „Zatím na maďarském trhu působíme krátce, proto jeho specifika stále objevujeme. První objednávku jsme obdrželi 30. 3. 2021,” dodává Michal Kempa.

Prvotní problémy na rumunském trhu jsme zvládli

Při vstupu na rumunský trh přenechala Goldea.ro celou zákaznickou podporu externí společnosti. Zpětně tento krok hodnotí jako velkou chybu. Kvalita podpory dle jejích slov bohužel neodpovídala očekáváním. Nyní si podporu obstarávají sami a je to nesrovnatelný rozdíl. Dozvídají se, jaké jsou problémy rumunských zákazníků, znají jejich zpětnou vazbu a jsou schopni přizpůsobovat nabídku e-shopu. Dalším překvapením bylo pro tým Goldea problematické založení bankovního účtu v místní měně.

Obě země přináší přibližně stejné tržby, Rumunsko mělo ale pomalejší rozjezd

Dle slov Michala Kempy přináší obě země přibližně stejné tržby. V Maďarsku byl ihned po spuštění e-shopu Goldea.hu velký zájem o nabízené produkty. Rumunsko mělo přibližně rok náskok, ale Maďarsko ho po pár měsících dohnalo. Nyní se denní tržby obou států pohybují velmi podobně. „Rumunsku však v začátcích nepomohly problémy se zákaznickou podporou, ani kvalita překladů e-shopu, na kterých doposud neustále pracujeme a které dále zlepšujeme,“ hodnotí situaci Michal Kempa.

Vkus maďarských a rumunských zákazníku je odlišný

Maďaři jsou hodně podobní Slovákům. Tento trh nemá výrazná specifika. Rumuni mají ale velmi odlišný vkus i mentalitu. Moderní vzory, které se hojně prodávají v Čechách a na Slovensku, v Rumunsku nemají úspěch. Rumunský trh je také specifický v používaných rozměrech produktů. Například rumunské povlečení má jinou velikost než to české. Dalším příkladem jsou ubrusy. V domácnostech jsou často velké stoly, u kterých se schází celá rodina. „Na tyto stoly zákazníci poptávají ubrusy v rozměrech, které z námi nabízených látek nejsme schopni vyhotovit,” vypočítává Michal Kempa rozdíly v nákupním chování jednotlivých národů.

Sklady pro všechny země jsou pouze v České republice

Celá expedice a provoz zahraničních verzí e-shopu probíhá zde v Čechách. V Maďarsku a Rumunsku má Goldea pouze adresu pro zasílání vrácených zásilek. „Do budoucna však plánujeme v zahraničí vytvořit tým pro Rumunsko i Maďarsko, aby podpora a práce na těchto státech probíhala přímo z daných zemí,” odhaluje plány expanze Michal Kempa.

sinfin.digital