Agrární komora tvrdí, že hrozí likvidace českých jablek, protože řetězce prodávají hlavně polská jablka. To ale podle Michaely Fabianové, manažerky nákupu CE, určitě neplatí pro Tesco. „Dlouhodobě podporujeme české dodavatele. Je to naše strategické rozhodnutí prodávat výhradně česká jablka, odmítáme upřednostnit import jablek jen kvůli ceně,“ ujišťuje Fabianová.
Podle Agrární komory hrozí likvidace českých jablek, protože řetězce prodávají hlavně polská jablka. Je to opravdu tak?
V Tesco dlouhodobě odebíráme jablka výhradně od českých dodavatelů. V případě importu se jedná o položky, které český dodavatel nedokáže zajistit.
Proč jsou ale polská jablka levnější než česká?
Na konci minulého roku byla polská jablka levnější z několika důvodů. Jedním z hlavních faktorů je velký objem, který dokáže stlačit cenu dolů. Významným odběratelem jablek z Polska bylo Rusko, kde kvůli válce na Ukrajině klesl odběr. Polským pěstitelům tak zůstaly velké přebytky jablek, které se prodávaly po celé Evropě, často pod cenou. Posledním důvodem je podpora státu a systém dotací pro polské zemědělce. Ceny se však v poslední době vyrovnávají a nejsou tak odlišné.
Co děláte pro to, aby bylo možné prodávat co nejvíce českých jablek?
V Tesco dlouhodobě podporujeme české dodavatele, je to naše strategické rozhodnutí prodávat výhradně česká jablka, odmítáme upřednostnit import jablek jen kvůli ceně.
K importu ze Slovenska přistupujeme pouze tehdy, když je česká sklizeň jablek vyčerpána nebo u položek, u kterých není dostupná tuzemská varianta.
Jsou kvalitnější česká či polská jablka? Co preferují zákazníci?
U kvality jablek velmi záleží na konkrétních pěstitelích, jejich péči, technologiích a také správném skladování. V Polsku byly v minulosti zaznamenány případy jablek s vyšším obsahem pesticidů. V současné době je kvalita na podobné úrovni, naši lokální pěstitelé ale zlepšují své postupy a investují do sadby dražších odrůd jablek, jako jsou klubové odrůdy, které mají velmi striktní pravidla pěstování, což může být považováno za kvalitativní odlišnost od polského trhu, který je postaven zejména na tradičních odrůdách. Chování zákazníků se za poslední rok proměnilo, dnešní zákazník je daleko citlivější na cenu a tolik nehledí na původ potravin. Vidíme, že čeští zákaznicí často volili levnější importovaná jablka.