„V digitálním světě nesmí nikdo zůstat pozadu,“ říká nová CSR manažerka Huawei Gabriela Löbel

Partnerská spolupráce

„Jsme přesvědčeni, že v digitálním světě nesmí nikdo zůstat pozadu,“ říká v rozhovoru pro INFO.CZ nová manažerka CSR projektů české pobočky Huawei Gabriela Löbel. I proto podle Löbel Huawei založila a provozuje CSR program Tech4All – dlouhodobou iniciativu pro digitální začlenění, která využívá technologie, aplikace a know-how k posílení postavení lidí a organizací na celém světě. „Do této kategorie začleňujeme i environmentální podporu. Technologie by totiž neměla být v rozporu s přírodou, místo toho by měla pomoci přírodě prosperovat a snížit dopad lidských činností na planetu. Abychom se vyvinuli udržitelným způsobem, musíme se spojit a snížit kolektivní stopu lidstva. Zkrátka brát méně a dávat víc,“ doplňuje Gabriela Löbel.

S jakou vizí a agendou do role vedoucí projektů CSR přicházíte? 

Mojí osobní vizí je rozvíjení a udržení dlouhodobosti všech tří základních pilířů, které v tuto chvíli v CSR projektech máme. Těmi jsou Vzdělávání, Women In Tech a Tech4All. Ráda bych, aby se nám tyto projekty rok od roku rozrůstaly a i na základě inspirace ze zahraničí se stávaly atraktivní pro stále větší množství lidí. 

To je třeba případ výběrového vzdělávacího programu Seeds for the Future, který už léta funguje na zahraničních univerzitách a u studentů je nesmírně oblíbený. Líbilo by se mi, kdybychom tohle povědomí a prestiž dokázali rozšířit i mezi české studenty, kteří mají prostřednictvím programu příležitost připojit se ke globální vzdělávací platformě.

Na pozici CSR manažerky přicházíte z PR oddělení, máte rovněž silný profesní background v marketingu. Do jaké míry se podle vás tyto disciplíny prolínají – a vnímáte CSR jako odnož marketingové komunikace?

    Podle mě komunikace i marketing se společenskou odpovědností velmi souvisí. U marketingových kampaní člověk dlouhodobě přemýšlí, jak je posunout dál a přinést benefit nejen dané značce nebo produktu, ale také společnosti obecně. Proto přechod z oboru komunikace ke společenské odpovědnosti mi nepřijde nijak zásadní, vnímám to spíše jako zaměření se do hloubky na jednu z částí komunikace celé značky.

    Chcete spíše udržovat CSR programy tuzemské Huawei „v zajetých kolejích“, anebo plánujete implementovat některé změny a programy postupně rozšiřovat?

      Já osobně nemám moc ráda zajeté koleje. Ráda objevuji nové možnosti a hledám výzvy, ale rozhodně nebourám již fungující věci. Takže určitě se budu snažit rozšířit projekty, které jsou stabilní a několik let úspěšně fungují. 

      Zároveň si myslím, že je důležitá dlouhodobost, proto budeme i nadále pokračovat ve vzdělávání studentů, podporovat větší zastoupení žen v technologiích a věřím, že se nám podaří v příštím roce rozjet projekt na ochranu životního prostředí, který už delší dobu v Česku připravujeme.

      Nově budeme mít interní CSR program pro zaměstnance, kteří budou moci nominovat konkrétní příběh ze svého okolí a společně mu věnujeme maximální možnou podporu. Zde se nemusí jednat o velké projekty, ale naopak třeba o pomoc osamělému seniorovi nebo rodině, která se ocitla v nouzi.

      Daří se vám v Huawei CSR programy zpětně vyhodnocovat z pohledu efektivity? Tedy cílit způsobem, aby daná pomoc měla co největší zásah?

        Samozřejmě bychom byli rádi, kdyby pomoc, kterou poskytujeme, měla velký záběr a vědělo o ní hodně lidí. Tohle se daří našim globálním projektům spojeným s ochranou životního prostředí, u kterých věříme, že skutečně mění Zemi v lepší místo pro život. 

        V polovině listopadu 2022 se celosvětový počet obyvatel přehoupl přes osm miliard, a jak víme, rychlý nárůst lidské populace přispívá k různým formám zhoršování životního prostředí. Je zodpovědností nás všech, abychom planetu před těmito změnami chránili, a pokud od společnosti nebo celkově od naší Země chceme brát, musíme i dávat. Právě na to cílí naše projekty, aby byl dopad projektů skutečně vidět v reálném životě.

        Vlajkové projekty

        Které z CSR programů tuzemské pobočky Huawei jsou ty vlajkové?

          Prioritou naší společnosti je věnovat pozornost udržitelnému socioekonomickému rozvoji a usilovat o vybudování lépe propojeného světa, ve kterém může každý vše sdílet. Proto i CSR projekty kopírují tuto misi. 

          Našimi třemi hlavními pilíři jsou Vzdělávání, Women in Tech a Tech4All. V kategorii Vzdělávání máme globální výukový program Seeds for the Future, který sdružuje špičky v sektoru ICT a pod jejich vedením již čtrnáct let nabízí talentovaným vysokoškolským studentům jedinečnou příležitost rozšířit si vzdělání o nejnovější poznatky v oblastech inovací, jako je umělá inteligence, 5G sítě, cloudové systémy a další chytré technologie. 

          Projekt Women in Tech je též globální iniciativa, jelikož v Huawei věříme, že v digitální éře jsou ženy důležitou součástí technologického průmyslu. Tento projekt jsme letos odstartovali v Česku poprvé, a to ve spolupráci s Výzkumným ústavem pro podnikání a inovace při Hospodářské komoře, a máme z něj velkou radost. Cílem v letošním roce je prostřednictvím konkrétní podpory vybraných aktivit prezentovat úspěšné a konkrétní ženy, které podnikají a prošly podporou startupového prostředí.

          V neposlední řadě jsme přesvědčeni, že v digitálním světě nesmí nikdo zůstat pozadu, a proto jsme založili Tech4All – naši dlouhodobou iniciativu pro digitální začlenění, která využívá technologie, aplikace a know-how k posílení postavení lidí a organizací na celém světě. Do této kategorie začleňujeme i environmentální podporu. Technologie by totiž neměla být v rozporu s přírodou, místo toho by měla pomoci přírodě prosperovat a snížit dopad lidských činností na planetu. Abychom se vyvinuli udržitelným způsobem, musíme se spojit a snížit kolektivní stopu lidstva. Zkrátka brát méně a dávat víc.

          Vznikají v rámci tuzemské pobočky Huawei i ad hoc CSR programy, které reagují na aktuální situaci?

            Samozřejmě ano. Snažíme se flexibilně reagovat na náhlé okolnosti, které se ve společnosti dějí, nebo v případě, že zasáhne vyšší moc. Příkladem bylo třeba tornádo na Moravě, kdy jsme prostřednictví Adry finančně i produktově podpořili obec Moravskou Novou Ves. Naši technici okamžitě vyjeli do postižené oblasti, aby co nejdříve zprovoznili telekomunikační síť, která byla v tu chvíli pro koordinaci pomoci klíčová.

            Další aktivitou byl projekt ICT proti covidu. Projekt byl určený pro seniory, kterým jsme darovali chytré telefony, abychom jim v době pandemie a navzdory izolaci umožnili zůstat v kontaktu s jejich blízkými.

            Který ze stálých CSR programů Huawei je vám osobně nejbližší – a proč?

              Mně osobně se hodně líbí projekt Women In Tech. Jako žena a máma vím, jak těžké je získat podporu pro své sny, kolik úsilí musí mámy vložit do každé volné chvilky a obdivuji každou ženu, která se dokáže ve svém volném čase věnovat svojí práci a seberealizaci. 

              A právě Women In Tech má za cíl ve spolupráci s partnery a předními poskytovateli služeb pomoci začínajícím podnikatelkám realizovat svůj záměr. Program se zaměřuje na vzdělávací akce a aktivity, jež umožňují ženám v oblasti ICT rozvíjet své podnikatelské dovednosti a schopnosti a vybrané start-upistky budeme na konci roku 2022 také oceňovat. I do budoucna hodláme nadále zvyšovat povědomí o ženském talentu a bourat stereotypy v této oblasti.

              Jak covidová pandemie ovlivnila vaše globální CSR programy jako Seeds for the Future?

                Samozřejmě i nám pandemie ovlivnila některé aktivity a právě na programu Seeds for the Future je to změna hodně znatelná. Dříve studijní program probíhal přímo v centrále společnosti, v Šen-čenu. Studenti první týden poznávali místní kulturu a druhý týden strávili přímo v centrále. Podívali se R&D centra, byli detailně seznámeni s našimi produkty... Bohužel, tohle pandemie zastavila a kurz nyní probíhá online. 

                Výhodou je, že se do programu zapojují školitelé a mentoři z celého světa. Na propojení a online fungování už si většina z nás zvykla, ale abychom nevynechali i prvek osobního setkání, zveme studenty alespoň do centrály naší společnosti v Praze, kde je s fungováním a DNA naší společnosti seznámíme.

                sinfin.digital