Pandemie krizi nepřinesla. Alespoň ne u výrobků potřebných k vybavení interiérů. Lidé strávili doma na home office spoustu času, velká část z nich za plný plat, a tak si daleko víc uvědomovali potřebu zmodernizovat svůj interiér. Těží z toho i domácí výrobce interiérových dveří SAPELI. Za první pololetí je ve všech ekonomických ukazatelích nad úrovní loňského roku i nad plánem. Za prvních šest měsíců tak firma vykázala tržby 472 milionů korun, a to je meziroční nárůst o tři procenta.
Ani v předchozím roce přitom nebyly tržby zásadně pandemií ještě zasaženy. Opatření, která uzavřela prodejny, ovlivnila prodeje hlavně ve 2. polovině loňského roku. Firma tak loni dosáhla srovnatelného výsledku, jako v předchozím roce s tržbami 985 milionů a ziskem 53 milionů korun. „Momentálně je znát vysoká poptávka ze všech zákaznických segmentů zejména v tuzemsku. Firma je tak díky tomu bohužel na hranici výrobních kapacit. Bojujeme s nedostatkem kvalifikovaných pracovních sil, dramaticky rostoucími cenami materiálů a zároveň jejich celkovým nedostatkem,“ vysvětlil předseda představenstva SAPELI Dušan Vrtal.
Výroba tradičního domácího výrobce z Jihlavy za první pololetí letošního roku je přesto nejvyšší v posledních deseti letech. Kromě toho, že SAPELI utržilo rekordních 472 milionů korun, také firma vyrobila 132 tisíc ks interiérových a vstupních dveří na míru a odbavila tak téměř 18 tisíc zakázek zákazníků. Zisk byl dosažen na úrovni 25 milionů korun a je tak tři miliony nad minulým rokem a dokonce 12 milionů nad plánem. Investice v letošním roce plánuje SAPELI na úrovni předchozích let. I letos tak půjdou desítky milionů korun na modernizaci vybavení, například na technologie na zefektivnění výroby atypických zakázek nebo posílení kapacity v podobě nových CNC obráběcích strojů.
SAPELI posiluje v developmentu, rostou nároky klientů
V zakázkách převažují objednávky od individuálních zákazníků, kteří rekonstruují své byty a domy, nebo vybavují své novostavby. Pro tento typ klientů vyrábí SAPELI zhruba 70 % procent své produkce. Zhruba čtvrtina dveří pak jde do developerských projektů největších domácích firem jako, je Central Group, Finep, Skanska, YIT, Daramis, CTP, CPI a nejnověji i Sekyra Group.
Na počet vyrobených dveří zatím malý, ale na tržby již nezanedbatelný je přínos prémiové značky SAPELI Unlimited, která se zaměřuje na luxusní interiéry domů a bytů, jež klientům zařizují architekti. V letošním roce se proto také SAPELI Unlimited stalo partnerem České ceny za architekturu. Prémiové SAPELI Unlimited spolupracovalo například na vybavení luxusního hotelu President na Vltavském nábřeží v Praze nebo v klinice pohybové medicíny Crimed v Poděbradech.
Nejen exkluzivní klientela má vysoké nároky, ale rok od roku se zvyšují požadavky také běžných klientů. Roste poptávka po kvalitních ručně lakovaných dveřích nebo dýhách v trendy odstínech a dekorech. Tam se nicméně projevují dopady pandemie, která přerušila dodavatelské řetězce a důsledkem je nedostatek materiálu a jeho zdražování. „Vzhledem k tomu se nám určitě bude zhoršovat procentuální hrubá marže, protože nelze veškeré nárůsty vstupů plně přenést na zákazníka zvýšením ceny finálního výrobku. Musíme to kompenzovat vyšším objemem výroby, kde nás nicméně limituje nedostatek kvalitních lidí,“ vysvětlil obchodní ředitel SAPELI Marek Sedlák.
Dřevo totiž zdražuje přesto, že je ho na rozdíl od jiných stavebních materiálů dostatek. Veze se tak svým způsobem na vlně zdražování v důsledku pandemie. SAPELI jako firma z Vysočiny, která byla velmi zásadně zasažena kůrovcovou kalamitou, nabídla zákazníkům možnost podílet se na obnově kůrovcem zdecimovaných lesů. Za každé prodané dýhované dveře letos zasadí zaměstnanci SAPELI nový strom do Lesů ČR právě na Vysočině.
Ve druhé polovině roku připouští SAPELI možnost dočasně omezovat některé povrchové úpravy případně technická řešení kvůli hrozícímu nedostatku dodávek potřebných materiálů nebo komponent. Dopadlo by to tak na dodací termíny. Zatím nicméně firma má sjednáno s dodavateli dostatek materiálu na nadcházející měsíce, přesto se v některých případech časové posuny v dodávkách začaly projevovat. Za celý rok 2021 vedení jihlavského výrobce očekává výsledky nad úrovní loňského roku. Samozřejmě bude záležet na dalším vývoji pandemie a dalším případném omezování prodeje.
Kromě posilování developmentu a prémiového segmentu se SAPELI opírá také o zahraničí. V letošním roce se výrazněji prosazuje v Německu, kde otevře první specializované prodejny ve spolupráci s místním partnerem, a v Rakousku, kde zatím hledá prostory ve Vídni pro prodejnu, kterou bude provozovat ve vlastní režii. Na obou trzích chce oslovit tamní náročnou klientelu prémiovou značkou SAPELI Unlimited.