KOMENTÁŘ RADKY TYPLTOVÉ | Hlášení o hrozících povodních jsou podle společnosti Meta spamem. Uživatelé sociální sítě Facebook jsou rukojmími šílence, který nedokáže rozlišit dobro od zla. Odejít ale mohou vždy. Američané se „stockholmského syndromu“ ve velkém zbavují.
Facebookové stránce Meteo Včasné varování, která funguje jako relevantní zdroj informací pro 160 000 sledujících, včera společnost Meta opakovaně mazala příspěvky s aktuálním výhledem nebezpečných jevů. Bojkotovala i jejich sdílení.
Podobně se nedávno zachovala u příspěvků upozorňujících na pohyby aktivních požárů v Kalifornii. S odkazem na to, že se stránky snaží pokoutně získat lajky, příspěvky označuje jako spam. Chová se tak i k jednotlivcům.
Zatímco ženské bradavky začal Facebook brát loni na milost, nově si zasedl na jiný typ příspěvků. Třeba o náboru nových dobrovolných dárců kostní dřeně nebo psech v útulku. Problematický může být i recept na chleba nebo fazolový guláš. Podvodné reklamy ale ani po několikanásobném nahlášení Facebook nestahuje.
Penězům za reklamu na zuby nehleď
„Meta dlouhodobě selhává v moderování příspěvků a většina problémů je dána tím, že na to nasadili ‚algoritmus‘, který ve velké míře chybuje a lidé to vůbec neposuzují. A když už se to, po případném odvolání se (které občas ani není možné), dostane k živému posuzovateli, tak je to nějaký doslova vykořisťovaný nešťastník z rozvojových zemí. Mizerně placený, bez znalostí a bez času na to, aby skutečně něco posoudil. Jen je nucen dodržet poměr přijato/odmítnuto a plnit drakonické pracovní normy,“ upozorňuje pro INFO.CZ internetový publicista a odborník na sociální sítě Daniel Dočekal.
„Nahlašování, které se například týká záplavy podvodných reklam, trpí stejným problémem. Neposuzují to lidé, ale algoritmus. A tam je ‚benevolence‘ algoritmu evidentně silně vychýlena směrem k ‚zamítat všechny stížnosti‘ z prostého důvodu. Jde o příjmy a Meta se přece nebude připravovat o finance,“ dodává.
Varujete před povodněmi? Jde vám jen o lajky a dosah
V poslední době ale Facebook zahájil nebezpečnou ofenzivu. Stahuje totiž i příspěvky, které informují o důležitých událostech v rámci prevence.
Kultivovaným způsobem podaná upozornění na nebezpečné doprovodné meteorologické jevy, která zohledňují výstupy různých modelů, přináší facebooková stránka Meteo Včasné varování už od roku 2010. Není ale nikterak propojena s ČHMÚ, který má jako jediný pravomoc vydávat výstrahy.
„Naše stránka si dle dostupných – veřejných zdrojů ze světa a zakoupených vlastních aplikací (tzv. map – radarů – synoptických map a mnoho dalšího) tvoří na tzv. základní desce své přehledy, předpovědi, výpočty a nákresy tak, aby vše bylo co nejvíce reálné pro naše území ČR,“ uvádí Meteo Včasné varování na svém webu.
O tom, že svou práci dělají členové týmu dobře, svědčí nejen stále přibývající počet sledujících, ale i jejich pochvalné a děkovné komentáře. Rostoucí komunita v nich také často sdílí aktuální informace z různých koutů republiky.
Společnost Meta ale „v předvečer“ povodní, které by mohly zasáhnout značnou část České republiky, usoudila, že stránce jde jen o lajky a dosah, za což by měla být potrestána. Prozatím jen odebíráním příspěvků.
Řádění živlů podle Facebooku
Mohlo by se zdát, že jde o ojedinělý exces. Sledující spekulují i o kumulovaném nahlašování příspěvku. Podobný osud však nedávno potkal také příspěvky, které varovaly před šířením požárů v Kalifornii. Nouzové informace označil za spam a odstranil.
Vyšetřování deníku The Washington Post odhalilo desítky případů, kdy společnost Meta od června cíleně odstraňovala příspěvky v oblastech, kde zuřilo celkem 20 aktivních požárů. Facebookové posty často obsahovaly odkazy nebo snímky obrazovky z aplikace pro požární bezpečnost Watch Duty, což je neziskový zdroj poskytující aktuální upozornění na pohyb požárů. Facebook ale mazal i příspěvky federálních a státních agentur varující obyvatele měst ohrožených požáry.
Odstraňoval i příspěvky na komunitních stránkách malých měst, včetně dobrovolnických organizací a hasičských a policejních sborů a zpravodajských stanic. Ty jsou přitom klíčové pro sdílení aktuálních informací. Zásahy se týkaly i externích odkazů na oficiální vládní zdroje.
„Vypadá to, že jste se pokusili získat lajky, sledující, sdílení nebo zhlédnutí videí zavádějícím způsobem,“ psal Facebook lidem v Americe a totéž píše Čechům.
Podle členů skupin zabývajících se mapováním přírodních katastrof a požárů, kteří hovořili s deníkem The Washington Post, se problém v posledních měsících vyostřil – a v tomto případě by to mohlo ohrozit životy. Mluvčí Facebooku Erin McPike řekla deníku, že Meta „tento problém vyšetřuje a pracuje na jeho rychlém vyřešení.“ Evidentně pomalu a nepříliš úspěšně.
Facebook si kope svůj hrob sám
Facebook si těmito excesy každopádně nabíhá na lopatu už i v Česku. V Americe jeho obliba a počet uživatelů setrvale klesají. Přestože celosvětově je tato sociální síť stále nejužívanější, Američané ji houfně opouštějí. Empirická vědecká studie z roku 2020 nastínila důvody. Roli sehrála obava o kybernetickou bezpečnost a soukromí, tlak vrstevníků i vznik nových platforem.
Negativně lidé
vnímali pokles produktivity a přesycenost informacemi, přičemž
obsah příspěvků na Facebooku jim často přišel nezajímavý,
banální a triviální a měli pocit, že plýtvají svým časem.
Leckdo pak příspěvky vnímal jako vysloveně obtěžující, vadil
i „kobercový nálet“ reklam, nemluvě o těch podvodných.
Facebook je
soukromou komunikační platformou, proto si svým způsobem může
dělat, co chce. Dává nám ale najevo, že mu nelze věřit. Proto
bychom si měli do budoucna důrazně rozmyslet, jestli
nevypočitatelným algoritmům budeme svěřovat tolik kompetence, energie a
pozornosti.
🔥🗞️ Přidejte si INFO.CZ do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Díky.