Vnitřní trh, obchodní politika, energetika, průmysl, digitalizace. To jsou oblasti, která chce do agendy nové Evropské komise prioritně prosazovat Česká republika. Po eurovolbách se skládají unijní instituce a s tím je příležitost nastavit novou vizi pro celou ekonomiku EU.
Každé volby do Evropského parlamentu vedou k novým prioritám Evropské unie. Vzniká nové složení unijních institucí a ty si stanovují nové cíle. A pokud chtějí mít jednotlivé členské státy na nový vývoj vliv, musí se na nadcházející změny připravit.
Vedle nového složení Evropského parlamentu čeká Evropu také skládání nové Evropské komise a výběr jejího nového předsedy nebo v současnosti spíše předsedkyně. Pokud půjde vše dobře, budou již po prázdninách známa jména všech 27 možných komisařů a komisařek a od listopadu či prosince bude schválena a jmenována celá Evropská komise. Nová Komise bude moci ihned začít s vytyčením a realizací svých cílů.
Ministerstvo průmyslů a obchodu ČR (MPO) již delší dobu rozpracovává svoji vizi toho, na co by se budoucí Komise měla v oblastech spadajících do působnosti MPO zaměřit.
Mezi takové priority patří především podpora otevřenosti EU v oblasti vnitřního trhu i zahraničního obchodu, rovné a předvídatelné podmínky pro evropské podniky na globální i evropské úrovni, snižování administrativní zátěže a rovný přístup k podpoře všech nízkouhlíkových technologií včetně jaderných.
Tyto priority lze rozdělit do pěti hlavních tematických skupin – vnitřní trh a konkurenceschopnost, obchodní politika, energetika, průmysl a digitální oblast a telekomunikace.