Tatra 613 proslula jako limuzína papalášů, verze kupé je z jiného ranku. Sedačky z něj prý uzmul Husák

Uvolněná šedesátá léta přinesla tvůrčí invenci i do tak konzervativního národního podniku, jakým byla kopřivnická Tatra. Potřeba vyvinout nové vozidlo pro vládnoucí nomenklaturu vyústila ve spolupráci s italským studiem Vignale, které kromě klasické šestsettřináctky vyvinulo i nádherné luxusní kupé. S přituhnutím režimu buržoazní model upadl v zapomnění, jediný kus dvoudveřové Tatry 613 ale stále existuje.

Existuje mnoho legendárních typů aut a pak také jednotlivé vozy, které se staly legendami. Tato auta mohou mít významnou závodní historii, slavné majitele, nebo neobvyklé osudy. 

Speciální kategorií jsou vozy, které byly vyrobeny jen v jednom jediném exempláři. Tato zelenkavá Tatra je jedním z takových unikátů. Sestra běžné limuzíny Tatra 613 vyráběné od roku 1975 vznikla o pár let dříve jako prototyp, aby potom na dlouhé roky zmizela z očí.

Tatra 613 s takovýmto profilem existuje jedna jediná.

Za designem do Itálie

Tatra se už za první republiky zavedla jako výrobce reprezentativních aut pro vyšší kruhy, které malosériově produkovala vedle modelů lidových a nákladních. 

Převratné aerodynamické modely 77 a 87 ze třicátých let předběhly svými tvary dobu a nejinak tomu bylo i u poválečného Tatraplanu. Pak ale zasáhla vyšší moc a nastoupivší komunistický režim určil Tatře osud výrobce nákladních aut, zatímco osobáky se měly v ČSR dělat výhradně ve Škodovce. 

Skupina konstruktérů přesto pololegálně vyvinula zcela novou limuzínu, která po lehkém politickém uvolnění v polovině 50. let vešla ve známost jako Tatra 603, dnes jeden z nejcennějších českých veteránů vůbec. Málokdo ví, že se měla jmenovat Valuta.

Ve druhé polovině 60. let už ale bylo jasné, že „šestsettrojka“ má nejlepší roky za sebou a je nejvyšší čas začít vyvíjet důstojného nástupce. Bratislavský projekt 603 X byl zavržen a za designem nového auta se v liberálnějších časech vyrazilo za pravými mistry, kteří odedávna sídlí v Itálii. 

Nakonec padla volba na slavnou turínskou karosářskou firmu Carrozzeria Alfredo Vignale. Smlouva o spolupráci byla podepsána v lednu 1968, jejím obsahem bylo dodání tří kompletních funkčních prototypů, jedné holé karoserie, jedné makety a samozřejmě příslušné dokumentace.

Projekt Tatra 613 byl shodou okolností vůbec poslední, který karosárna Vignale realizovala.

První vůz dorazil z Itálie do Kopřivnice v dubnu 1969, zbývající dva v červnu. Dva z prototypů velké reprezentativní limuzíny se vzhledově velmi blížily budoucí sériové podobě Tatry 613, ale třetí z nich jako by pocházel z jiného světa. Šlo o dvoudveřové kupé kategorie GT, tedy Gran Turismo (luxusní sportovně laděný vůz, pozn. red.) nalakovaný v zelenkavé metalíze.

Těžko už dnes soudit, jaké pohnutky vedly tatrováky k objednávce návrhu auta tak vzdáleného socialistickému realismu tehdejší doby. Snad se uvažovalo o exportu na západní trhy kvůli získání potřebných deviz, snad šlo o výsledek uvolněnější atmosféry konce 60. let. 

A možná to Kopřivničtí v euforii schválené spolupráce s kapitalistickou cizinou prostě jen zkusili a šťastnou náhodou se nenašel nikdo, kdo by kupé z objednávky škrtl.

Tatra 613 jak ji všichni známe.

Osud nechtěného dítěte

Pobyt krásného dvoudveřového prototypu v Československu měl bohužel dosti pohnuté peripetie. 

Nedlouho po zahájení jízdních zkoušek s ním zkušební řidič těžce havaroval, když pravou přední částí auta narazil ve vysoké rychlosti do stromu. Řidič sice přežil, ale vůz byl na odpis: podlaha i karoserie se na úrovni prostředního sloupku karoserie zlomily směrem vzhůru a pravé přední kolo bylo vraženo hluboko dozadu. 

Vrak dvoudveřového vozu skončil uložený pod plachtou v koutě jedné z hal kopřivnické továrny, kde se na něj několik let jen prášilo.

Číslice 220 na rychloměru, to už na přelomu 60. a 70. let bylo něco.

V první polovině 70. let se v nedůležité stranické záležitosti objevil v Kopřivnici jeden z významných funkcionářů KSČ z Bratislavy. 

Mezi řečí s ostatními soudruhy se mimoděk dozvěděl o existenci havarovaného prototypu a myšlenka vlastnictví takového exota se mu natolik zalíbila, že si prostřednictvím převodových pák režimu vynutil opravu zdemolovaného kupé do provozuschopného stavu. 

Tatrováci použili to, co bylo k dispozici, tedy díly ze sériového provedení limuzíny Tatra 613 a některé další specifické součásti. Šlo zejména o velké přední reflektory, pocházející z Mercedesu W116 a později používané v Tatrách 613 Special. V jemné elegantní karoserii kupé se ale vyjímaly dost nepatřičně, snímek bohužel nemáme.

Opravený vůz byl nalakován na červeno a zamířil do Bratislavy, kde jej prý používala především dcera zmíněného funkcionáře. 

Z té doby se také dochovala kopie technického průkazu vystaveného v roce 1981, kde je uvedena „přestavba po úplné havárii“ a „oprava karoserie“, provedená v roce 1978. Číslo podvozku zůstalo zachováno, jako výrobce karoserie je uvedeno „Vignale – Tatra“ a rok 1969. Je tudíž jisté, že onen červený vůz využil dostupné součásti z původního zeleného prototypu Vignale.

Původní přední sedačky z Maserati si údajně pro své potřeby uzmul nejvyšší ze soudruhů, dr. Gustáv Husák.

Křesla pro Husáka a další život

Po dlouhých letech odstávky v garáži rodinné vily na bratislavských Kramároch se kupé opět objevilo na scéně až po sametové revoluci. Tehdy jej koupil jistý slovenský veteránista a rozhodl se vzácné tatře vrátit vizuální podobu co možná nejbližší původnímu provedení kupé ve Vignaleho zelené barvě. 

Karoserie byla odstrojena a zcela očištěna, takže se jasně ukázalo, které části pocházejí z původního italského prototypu a které byly doplněny v rámci rekonstrukce. Karoserie ovšem vyžadovala nemálo úprav, zadní i přední čelo měnilo podobu kvůli jiným světlometům. 

Dnes má restaurovaný vůz stejná světla jako v roce 1969, a sice přední z dodávkového Renaultu a zadní (kromě couvacích) z Fiatu 124. 

Při opravdu detailním pohledu a srovnání s dobovými fotografiemi lze najít rozdíly, třeba poloha zámku prozrazuje, že boční dveře byly při renovaci vyrobeny ze dvou rozříznutých a svařených dveří limuzíny T613. Z ní také pocházejí disky kol i jejich středové kryty, zatímco prototyp měl kola z tehdejšího Porsche 911.

Tovární snímek původního Vignaleho prototypu z roku 1969. Kryty kol pocházely z Porsche 911, přední světla z dodávky Renault a zadní z Fiatu 124.

Daleko patrnější rozdíly najdeme v interiéru. Přední sedačky použité z Maserati Mexico, které Vignale navrhoval před Tatrou, byly po havárii vymontovány a do své osobní 613 si je prý nechal instalovat sám generální tajemník KSČ, dr. Gustáv Husák.

Italské prvky nesla také původní přístrojová deska, která byla při rekonstrukci v roce 1978 až na detaily kompletně převzata ze sériové šestsettřináctky.

Pohonné ústrojí tvoří stará známá klasika z dílen n.p. Tatra Kopřivnice, tedy vzduchem chlazený osmiválec uložený nad zadní nápravou vozu. Ani ten ale není úplně původní. Do prototypu byl totiž v Itálii nejprve zabudován starší dvouapůllitrový motor z Tatry 603, protože nová, větší jednotka pro „šestsettřináctku“ ještě nebyla k dispozici.

Jakmile ji ale Kopřivničtí připravili, byla do kupé – jakožto do první Tatry 613 vůbec – namontována, a to ještě před jeho osudovou havárií. Nicméně opravené červené kupé obdrželo povětšinou novou, zcela sériovou mechaniku z Tatry 613-2, a to jak motor, tak převodovku, nápravy a další díly.

Dnes dělá zelené kupé radost českému majiteli.

Návrat domů

Před pár lety se zelené kupé, které bylo už dříve k vidění na tuzemských veteránských akcích, vrátilo na rodnou hroudu. Tedy ne tak docela – místo severní Moravy našlo domov u sběratele tatrovek z jižní Moravy, který prototyp rád sám řídí. 

Mezi záplavou šedých a stříbrných aut na dnešních silnicích zelená metalíza kupé doslova svítí a přitahuje pohledy okolí. Pamětníci období černých služebních Tater 613 zase zmateně hledí na známé tvary, avšak s neznámou dvoudveřovou karoserií a váhají, kam vůz zařadit. 

Jisté je, že cena italsko-českého kupé, byť ne úplně původního, dosahuje na trhu veteránů astronomických výšin – minimálně na české poměry.

Ford F-250: Jezdit starým americkým pick-upem se dá každý den. Chce to jen trochu zpomalit

Hybridní Toyota Prius je nejefektivnější auto na trhu. Jezdí stejně dobře, jako vypadá

Může stát Škoda 120 stejně jako Porsche?

sinfin.digital