Česká technologická firma IBG Česko se stala smluvním partnerem největší tuzemské automobilky ŠKODA AUTO a na trh začne dodávat chytré energetické úložiště vyrobené z již použitých baterií čistě elektrických i plug-in hybridních modelů vozů ŠKODA. Úložiště od IBG Česko umí zajistit energii pro rychlé nabíječky elektromobilů nebo může pracovat jako záložní zdroj v případě výpadků sítě či ukládat přebytky z fotovoltaických systémů například na střechách prodejců ŠKODY AUTO.
Zařízení pojme až 20 baterií z plug-in hybridních modelů nebo 5 baterií z kompletně elektrického modelu ENYAQ. Systém energetického úložiště má celkovou kapacitu 328 kWh a výkon 150 kW s možností rozšíření na 300 kW. Může tak zásobovat například rychlonabíjecí stanice pro elektromobily. Energetické úložiště je škálovatelné a použité baterie lze v případě potřeby snadno přidat a vyměnit. Na projektu spolupracuje IBG Česko i se společností AERS, českou technologickou společností ze skupiny Fenix Group, která se zabývá vývojem a výrobou akumulačních stanic pro domácí a průmyslové využití. Společnost AERS je tvůrcem vlastního unikátního BMS (Battery Management System), který se využívá právě v úložišti.
„Spolupráce s největší tuzemskou automobilkou je logickým vyústěním dlouholeté historie naší firmy, která se v segmentu baterií pohybuje již 25 let. Potřeba efektivního ukládání energie a optimalizace energetické soustavy s vyšším zapojením obnovitelných zdrojů dále poroste a ani automobilový sektor není výjimkou,“ uvedl Stanislav Cingroš, který zastřešuje v IBG energetické systémy a dodal: „Druhý život trakčních baterií a s ním spojené oběhové hospodářství je naopak jednou z největších výzev současné transformace automobilového průmyslu a IBG v něm plánuje hrát významnou roli. Chceme se stát technologických a recyklačním lídrem v tomto segmentu.“
V tuto chvíli IBG eviduje kolem 160 předběžných objednávek na úložiště pro dealery ŠKODY AUTO v Česku, na Slovensku, v Německu nebo v Nizozemsku. Společnost plánuje v příštím roce na bateriovém úložišti utržit bezmála 40 milionů Kč, ale dlouhodobé plány do roku 2030 počítají s dalším růstem počtu vyrobených elektro a hybridních vozidel a s tržbami v řádu jednotek miliard korun.
Druhý životní cyklus prodlužuje životnost baterií až na 15 let
Zkušenosti získané v rámci pilotního projektu ukazují, že se kapacita baterií ve stacionárním úložišti ročně snižuje jen zhruba o dvě procenta. Životnost baterií se tak prodlužuje až na 15 let a výrazně se díky tomu snižuje uhlíková stopa v rámci celého životního cyklu baterie. Baterie, které dosáhnou maxima svého životního cyklu společnost IBG Česko řízeně recykluje. Z recyklace získané suroviny jsou následně využity pro další výrobu nových baterií.