Zdražení Lítačky je pro Prahu potřebným krokem vpřed. Jen k tomu koalice musí najít politickou odvahu

KOMENTÁŘ VOJTĚCHA KRISTENA | Nejede přes to vlak – lépe řečeno metro. Pokud chceme, aby metropole rostla, byla přívětivější a zkvalitňovala své další služby, musí Lítačka zdražit. Řeč čísel je neoblomná, otázkou zůstává, zda k tomuto nepopulárnímu kroku najde pražská pětikoalice politickou odvahu. 

Současná trojčlenka veřejné dopravy zkrátka nevychází. MHD v Praze patří k těm nejlepším na světě, zároveň je však i mezi těmi nejlevnějšími

Důvod je prostý: město ji masivně podporuje ze svého rozpočtu. To však znamená, že na jiné oblasti – od školství k infrastruktuře – se už tolik nedostává. 

Řada Pražanů si dnes možná ani neuvědomuje, do jaké míry je pražská MHD z magistrátního eráru dotovaná. Dopravní podnik z jízdného vybere jen asi 3,5 miliardy, dalších 16 miliard každoročně posílá město ze svého 100miliardového rozpočtu. 

V kontextu Západu, se kterým se (sic selektivně) srovnáváme, jde o unikát. Jízdné se totiž na celkových tržbách Dopravního podniku podílí jen asi ze 16 procent, na Západě je standardem zhruba trojnásobně vyšší podíl. 

A jak loni na podzim zmínil v rozhovoru pro Hospodářské noviny generální ředitel DPP Petr Witowski, hrozí, že postupně Dopravní podnik spolkne většinu pražského rozpočtu.  

Neobstojí ani argument absolutní výše jízdného. Praha je unikátem ve světě (v Bratislavě pořídíte místní lítačku za sedm tisíc, v Budapešti si připravte o 10 tisíc více) i z pohledu České republiky. 

Oproti pražským 3650 korunám totiž v Brně zaplatíte 4750 korun, v Českých Budějovicích 3990 korun a v Ostravě 4400 Kč. Přitom tato města postrádají nejen metro, ale i rozsáhlost a frekvenci pražské dopravní sítě. 

Už patnáctiletí studenti nevěří, že jejich práce a píle někam povede. To je počátek problému naší ekonomiky, říká David Navrátil

Zdražit. Ale o kolik?

Dnes jsme v situaci, kdy je většině racionálních politiků jasné, že jízdné musí zdražit. Staví se metro D, rekonstruují se stanice metra, jsou potřeba prostředky na opravy i na nákup nových tramvají a celkové provozní výdaje rostou. 

Cena ročního jízdného se naposledy měnila před osmi lety, kdy však paradoxně přibližně o tisícikorunu klesla. Dnes je zřejmé, že současná nízká cena, která nemá v západním světě srovnání, jde na vrub ostatním prioritám magistrátu – peníze chybí ve školství, v infrastruktuře, ve službách. 

Magistrátní koalice – jež kopíruje pětikoalici sněmovní – nyní o zdražení „vede diskusi“. Podle informací INFO.CZ už otázka není „zda“, ale „o kolik“. „V zásadě všichni si uvědomují nutnost zvýšení ceny,“ uvedl jeden z koaličních zastupitelů, který si nepřál být jmenován. 

Máme za sebou extrémně složité období, společnost čeká pozitivní změny. A ty přijdou, ujišťuje Kupka z ODS

Koalice Spolu pro Prahu v minulých týdnech navrhla až dvojnásobné zdražení jízdného, zatímco například Piráti, jejichž Zdeněk Hřib je radním pro dopravu, jsou uměřenější. „Už jsem avizoval, že takové zvýšení je příliš vysoké, extrémní skokové zdražení a že bych s tím nemohl souhlasit,“ reagoval Hřib pro Novinky

Právě na bývalém primátorovi však nyní je, aby přišel s konkrétním návrhem a získal pro něj podporu.

Dává přitom smysl, aby koalice prosadila výraznější zdražení. Pokud by se totiž ceny zvýšily o pět či deset procent, na současném neudržitelném stavu by to příliš nezměnilo a jízdné by se nejspíš muselo brzy znovu zvyšovat.

Je však otázkou, zda pražská koalice k výraznějšímu zdražení – které by mimochodem mělo doprovázet i zvýšení cen za parkování – najde politickou odvahu. 

„Velká“ sněmovní pětikoalice dokázala nepopulární konsolidační balíček, který zahrnoval například zvyšování daní, protlačit. Zvládne to u jízdného i „malá pětikoalice“ na pražském magistrátu?

Česko „projídá“ stále více peněz, ty pak chybí na důležité infrastrukturní projekty, říká dopravní expert Šíp

sinfin.digital