KOMENTÁŘ JIŘÍHO POSPÍŠILA | Evropská unie uvalila velmi správně na Rusko, některé jeho konkrétní občany a na řadu ruských firem několik balíků sankcí. Osobně tyhle kroky podporuji a nebál bych se v některých ohledech jít ještě dál.
Nyní se právě sankce opět dostaly do středobodu evropské politiky. Bohužel se stále na celounijní úrovni nedaří dojednat šestý balík sankcí, který má být zaměřen na ukončení dovozu ruské ropy. Tím by se zabránilo tomu, že Rusko ze zisků z ropy bude financovat další pokračování agrese vůči Ukrajině. Zejména Maďarsko proces schválení šestého balíku neustále oddaluje, když předkládá často naprosto nerealistické požadavky na kompenzace a výjimky. Komise přitom byla ve shodě s členskými státy ochotna poskytnout některým zemím, které by toto embargo nejvíce ekonomicky zasáhlo, určité výjimky a odklady. Maďarské nároky jdou ale daleko nad tyto nabízené výjimky a jejich splnění by podkopalo samotný smysl celého balíku sankcí.
Navenek, a zvláště směrem k putinovskému Rusku, proto teď Unie může působit poněkud nejednotně a navozuje dojem, že jí trochu chybí akceschopnost. A to samozřejmě není v pořádku.
Na druhou stranu Unie činí celou řadu dalších kroků ve snaze ztížit Rusku jeho válečné plány. Komise například nyní přišla s návrhem, jak omezit obcházení sankcí vůči Rusku a jak sjednotit pravidla v jednotlivých členských státech. Komisaři v rámci tohoto kroku navrhli mimo jiné rozšíření seznamu celounijních trestných činů právě o porušování sankcí vyhlášených Evropskou unií. Podle Komise je seznam sankcionovaných ruských subjektů, jednotlivců, oligarchů a firem už hodně dlouhý a v současnosti již čítá přes tisícovku jmen. Problém ale komisaři vidí ve faktu, že každá země má nyní jinak upraveno, jak porušování sankcí čelit. Někde se jejich nedodržování považuje za trestný čin, jinde jen za správní přestupek. Unie chce proto změnit jednu ze směrnic tak, aby členským státům uložila zapracování trestného činu obcházení sankcí do jejich národních trestních zákoníků. Zároveň by tento nový trestný čin měl být spojen s možným trestem propadnutí majetku.
Je to logický krok správným směrem, který jako poslanec klubu Evropské lidové strany (EPP) v Evropském parlamentu bez pochyby podpořím, ale nesmíme podlehnout falešnému optimismu, že rychle nebo dokonce okamžitě přinese na tomto poli zlepšení. Změna unijní legislativy si totiž vyžádá určitý čas a teprve po jejím úplném schválení a implementaci v jednotlivých státech se bude moci zahájit vyšetřování a až po případném verdiktu soudu bude moci dojít i třeba na zabavení majetku subjektům, které sankce úmyslně obcházejí.
Je proto třeba, aby už v mezičase jednotlivé členské státy důsledně aplikovaly svá vlastní pravidla a bránily tomu, aby se Putinův režim pokoušel sankce různě obcházet a získávat tak více peněz na podporu své okupační armády na Ukrajině.
Jiří Pospíšil, poslanec Evropského parlamentu, čen klubu Evropské lidové strany (EPP) v Evropském parlamentu