Ředitelka Prvního slovanského gymnázia Tatjana Pergler v Česku vede úspěšnou střední školu. Za sebou má ale několik kariérních změn spojených se stěhováním, nejprve z Ukrajiny a ještě předtím z rodného Kazachstánu. I to v ní formuje vůli jít za svým snem a nebát se, což radí také ostatním ženám-podnikatelkám. Jaké má zkušenosti s rozjezdem kariéry v zemi, kde nejprve neznala ani jazyk? Jaké hodnoty vštěpuje svým studentům? A jak by podle ní mělo vypadat školství v 21. století? Poslechněte si celou novou epizodu podcastu Podnikatelka.
Tatjana Pergler se narodila a první vysokou školu vystudovala v Kazachstánu. Následně se přestěhovala na Ukrajinu, odkud se po absolvování druhé vysoké školy spolu s manželem, který je potomkem Volyňských Čechů, přestěhovala v roce 1998 do České republiky. „S Českem jsem neměla žádnou zkušenost a ani představu o něm jinou než z učebnic dějepisu. Měla jsem růžové brýle,“ vzpomíná Pergler v rozhovoru s Kateřinou Haring.
Nejtěžší pro ni bylo zvládnutí jazyka a
vypořádání se s vlastní identitou, obzvláště se ztrátou pracovní jistoty. „Když jsem se blíže
seznámila s jazykem, pootevřela se mi dvířka k tomu začít opět
dělat ve svém oboru a to mě uklidnilo,“ dodává Pergler, která
v Česku začínala jako pedagožka na univerzitě v Hradci Králové.
Pergler uvádí, že založení vlastní školy předcházela snaha poskytnout co nejlepší vzdělání vlastnímu synovi, což vyústilo v pořádání jednodenních víkendových škol pro děti. „Následovala myšlenka doplnit předměty, co děti neměly ve škole, vyvinulo se to z jednodenní na dvoudenní školu, ale pořád komorního a rodinného typu. Na základě zpětné vazby rodičů se zrodila myšlenka školy jako takové,“ popisuje Pergler formování Prvního slovanského gymnázia, které bylo založeno v roce 2006. „Kdybych věděla, co všechno to obnáší, asi bych to znovu neudělala. Pro nás ženy je charakteristické, že jdeme za svým snem a musíme mít něco, co nás motivuje,“ dodává.
Protože je První slovanské gymnázium malou střední školou, je podle ní možné studentům poskytnout skutečně individuální přístup. V tom, že na gymnáziu studují děti mnoha národností, spatřuje Pergler naplnění myšlenek Karla IV., který snil při zakládání univerzity o zemi, kam budou lidé jezdit za vzděláním. Inspiraci Pergler čerpá hlavně u zahraničních škol. „Klíčová je otevřenost vůči světu i vůči rodičům. My to zavedli a osvědčilo se to, vytvořilo to rodinnou atmosféru a pocit spokojenosti a bezpečí. Je to náročné a ne každý učitel je tuto výzvu schopen přijmout. Musela jsem se kvůli tomu s některými rozloučit,“ popisuje Pergler. „Mám plány intenzivně gymnázium rozvíjet dál, pracujeme na projektu vlastního areálu, na hostujících profesorech. Já sama bych chtěla pustit funkci ředitelky a postupně vše předat do rukou odborníků a profesionálů,“ nastiňuje Pergler své plány do budoucna.