Ivana Rosová je takřka renesanční osobností. Další z hostů Kateřiny Haring má za sebou pestré pracovní zkušenosti od HR přes IT až po současné působení v módní branži s vlastní značkou Ivana Rosová Fashion Group. Právě podnikáním v módě si Rosová plní sen a pokračuje v rodinné tradici. „Chtěla jsem do byznysové módy přinést ženskost, aby to nebyla jen pánská móda naroubovaná na ženy,“ představuje Rosová svou motivaci, která ji vedla k založení značky. Jaká byla její cesta ke kariéře módní návrhářky? Jak ji zasáhla koronavirová pandemie a jaké jsou její plány? Pusťte si celou epizodu podcastu Podnikatelka.
Majitelka módní značky Ivana Rosová Fashion Group se považuje za někoho, koho od dětství bavilo učit se novým věcem. Kromě knih měla i k módě, která ji dnes živí, vztah už od raných let. „Měla jsem to štěstí, že v oboru dělali rodiče i prarodiče. Rodina dělala módní knoflíky a spony pro oděvní firmy po celém Československu,“ vzpomíná Rosová, která se na stroji naučila šít od své babičky už jako desetiletá.
Módu se Rosová rozhodla po maturitě studovat a zamířila kvůli tomu do Belgie, kde uspěla v talentových zkouškách a úspěšně prošla i sítem prvního ročníku. Pak ale musela školu nechat kvůli penězům. „Nebyli jsme tehdy ještě v EU, to bych měla školné zdarma, takhle to bylo 250 tisíc belgických franků,“ vzpomíná.
Po ukončení školy začala Rosová pracovat v zahraničních firmách v oblastech od HR, přes IT až po cestovní ruch. Díky tomu strávila dlouhý čas v Dubaji, kdy pomáhala s rozvojem emirátu jako turistické destinace. Během propadu turismu po teroristických útocích 11. září 2001 se na dva roky přesunula do Maroka, odkud se ale do Dubaje vrátila. A vrátila se i k módě. „Nakonec jsem bakaláře módního návrhářství vystudovala v Dubaji na pobočce francouzské vysoké při práci. Dokonce kvůli mně zřídili večerní výuku, abych vše stíhala,“ popisuje Rosová. Zároveň přiznává, že ani škola není zárukou úspěchu. „Škola vytvoří umělce, ne praktického návrháře. Je to vlastně příliš kreativní. Jakmile ale začnete podnikat, tak zjistíte, že musíte ty věci hlavně prodat,“ hodnotí realitu.
Pro Rosovou bylo motivací k založení vlastní módní značky v Praze to, že české hlavní město má ve světě lepší jméno než její rodné Slovensko. Zároveň viděla díru na trhu ženské byznysové módy, kterou se rozhodla zaplnit. „Je to nastupující trend. Přibývá žen na seniorních pozicích, podnikatelky i političky. Mým cílem je, aby se cítily pohodlně, jejich oblečení bylo kvalitní a aby vypadaly dobře,“ říká. „Češky už umí být v oblékání i odvážné, podařilo se mi to, co chtěly, doplnit křiklavější barvou a samy byly překvapené, jak je to rozzářilo a jak dobře se cítily. Vracely se i díky tomu, že si jich kolegové poprvé všimli,“ popisuje Rosová stav českého trhu. „Za dvacet let bych ideálně chtěla působit s investorem v zahraničí. Nikdy to ale nebude masová produkce, chci udržet nejen kvalitu, ale i ekologické a etické podmínky při výrobě,“ uzavírá.