Proč by feministky neměly podléhat ezoterice? Názor skeptiků

Audioverze

„Kdybych chtěl, aby mě lidi měli rádi, nestal bych se skeptikem.“

Proč jsou rituály přirozenou součástí života každého z nás a jak přecházejí v obsesivně kompulzivní poruchu? Kdy nás magické myšlení začne požírat zevnitř a proč by feministky neměly podléhat ezoterice? Je Bůh racionalista? Jsou horší čarodějky, nebo katolické influencerky? To všechno a mnohem víc se dozvíte v rozhovoru s dvojicí skeptiků Claire Klingenberg a Leošem Kyšou.

Claire Klingenberg je popularizátorka kritického myšlení, prezidentka Evropské rady skeptických organizací a zakladatelkou projektu „Do Not Be Fooled!“ – semináře kritického myšlení pro střední školy, který v české verzi „Nenech se nachytat“ právě probíhá na českých středních školách a gymnáziích. Několik let se také zabývá testováním nadpřirozených schopností v rámci projektu Paranormální výzva.

Leoš Kyša je český spisovatel vystupující pod pseudonymem František Kotleta, vysokoškolský pedagog, bývalý novinář a jedna z výrazných postav Českého klubu skeptiků Sisyfos.

Instantní nesmysly

„Skeptici jsou většinou badatelé, které bavily paranormální jevy. Do dneška mám u svého otce na vesnici plnou skříň ufologické literatury, takže jsem čekal, kdy přiletí mimozemšťani,“ řekl v rozhovoru Leoš Kyša. 

„Všichni jsme koukali na Tajemný svět sil od Arthura Charlese Clarka a milovali jsme to. Když vám zůstane jen tahle fascinace a nejdete do hloubky, stanete se ezoterikem. Když ale jdete do hloubky a odkrýváte ty mechanismy, které tam nejsou, stanete se skeptikem,“ dodává.

„Nejdůležitější je vždycky práce sama se sebou, ten klam může totiž vycházet z nás samotných,“ doplňuje Claire.

V rozhovoru se také dozvíte to, že skeptici nejsou nepřátelé lidí, kteří takzvané ezoterii podléhají, ale naopak ti, kteří se jim snaží porozumět a ukázat racionálnější a pravdivější cestu. S Claire jsme se dotkly také tématu ženství a toho, jak mu ezoterika a nevědecká alternativa, která jej zdánlivě podporuje, naopak škodí.

sinfin.digital