Audioverze
„Říká se, že svobodná škola je pro každé dítě, ale není pro každou rodinu.“
Psycholožka a spoluzakladatelka svobodné školy Starhill Ivana Blašková se o alternativní školství začala zajímat kvůli svému staršímu synovi. „Je to velký introvert a já jsem si neuměla představit, že ho někam vypustím na osm hodin pět dní v týdnu,“ vysvětluje.
Založení vlastní svobodné školy tak bylo přirozeným vývojem a návazností na její zkušenosti. „Nemám nic proti klasickému školství, rozhodně jsem neutrpěla žádná traumata. Motivací tudíž nebylo něco napravovat. Spíš si vzít to nejlepší a otevřít se možnostem, jak to dělat lépe,“ říká.
Učení jako zábava
Představa, že si děti ve škole samy rozhodují o tom, co, kdy, kde a jak budou dělat, se s realitou klasické základky příliš nepotkává. Přesto prý nejde o žádnou utopii. „Děti jsou k učení motivované. Jen si jdou po tom, co je momentálně nejvíc zajímá,“ dodává Ivana Blašková.
Vysvětluje to třeba na příkladu kartiček pokémonů. „Aby děti mohly tu hru hrát, musí se nejprve naučit číst. Ale jelikož jsou popisky v angličtině, musí se naučit také anglicky. Proto sami přijdou na to, že o cizí jazyk mají zájem.“
Škola pro celou rodinu
Ze školy by měl podle ní vyjít člověk, který se umí učit, spolupracovat, vycházet s ostatními, být aktivním občanem a umět řešit problémy. „Ve chvíli, kdy ale učitel stojí před dětmi, předává jim informace a druhý den je vyzkouší z reprodukce těch informací, není šance, aby se děti sociálně zdokonalovaly,“ poukazuje na obvyklé nedostatky klasických základních škol.
Výběr základní školy je zásadní nejen pro dítě, ale pro celou rodinu. Proto by se mělo vybírat pečlivě. „Musíme si uvědomit, že ve škole tráví děti víc času než se svojí rodinou. A proto rodičům doporučuju, aby se tam vážně šli podívat. Seznámili se s učiteli, podívali se do hodiny a zjistili, jestli jim to bude vyhovovat, nejen jako instituce, ale jako součást jejich života,“ dodává Ivana Blašková. Možná proto bude lepší základka u vás v ulici než ta nejlepší alternativní instituce za statisíce.
V rozhovoru se také dozvíte, od čeho jsou svobodné školy vlastně osvobozené, jaké jsou jejich hodnoty, jaké jsou jejich výhody a v čem přesně se liší od těch klasických.