Kariéru fine diningového kuchaře pověsil Radek Šubrt na hřebík a v současnosti stojí v čele osmi jídelen, které před současnou krizí uvařily za den až pět tisíc porcí jídla. Ač nyní objem pokrmů poklesl, věří Šubrt, že doba bude různým formám vaření ve velkém a rozvozům jídla přát. „Roste nám tu generace lidí, kteří nevaří. Takže se budou ubírat k tomu, že si kupují jídlo,“ vysvětluje Šubrt s tím, že standardní provozy jsou v tomto ohledu poněkud válcovány fast foody a lidé mnohdy mají zlozvyk, že očekávají, že objednané jídlo jim bude ihned přivezeno. „Rozumnému člověku nic nebrání objednat si jídlo den dopředu,“ dodává Šubrt.
K vaření Radka
Šubrta přivedla babička, která ač byla vyučenou švadlenou,
vařila v nemocnici a on za ní často do kuchyně docházel a k
oboru přičichl. Za sebou má pestrou kariéru v kuchyních českých
i zahraničních restaurací, nicméně z fine diningového kuchaře,
který si za večer vyhrál s několika málo porcemi jídla, se stal
muž v čele osmi jídelen, které aktuálně i navzdory propadu
způsobenému koronavirovou krizí vaří přes tři tisíce jídel
denně. „Udělal jsem kariérní změnu, protože jsem chtěl být
více doma s dětmi. Do synových osmi let jsem vlastně pořád jen
pracoval,“ komentuje svůj přechod k tak trochu jiné gastronomii
Šubrt s tím, že v jednu chvíli jak vařil v hotelu Le Palais, tak
řídil vlastní restauraci, kam po osmihodinové práci v hotelové
kuchyni přecházel, a kterou následně prodal. „Jedna urputná
sousedka na nás neustále posílala policii a stížnosti, řekla si
že nás zničí a to se jí povedlo. Ale možná to bylo vlastně
znamení, ať se vyprdnu na hospodu a udělám si ty jídelny,“
vzpomíná s nadsázkou Šubrt. Podle Šubrta doba přeje tomu, že
lidé si budou čím dál více kupovat jídla, která jim někdo
připraví, protože roste generace, která sama nevaří. „Chtěl
bych, aby si dneska lidé objednali na zítra. Rozumný člověk když
jde do práce, tak mu nic nebrání objednat si dopředu, aby se k
tomu kuchaři – řemeslníkovi choval slušně. Pak i v daný čas
dostane jídlo, protože vše jde neplánovat. Slušní klienti to
takhle řeší,“ uzavírá Šubrt.
Pro jaké klienty je
největší radost vařit? Co Šubrt vytýká pivovarům a proč už
na akce nevozí víno? Poslechněte si celý podcast.