Roste generace, která nevaří a jídlo kupuje. Objednat si ho den dopředu je slušnost, říká Šubrt

Karel Šimůnek

Kariéru fine diningového kuchaře pověsil Radek Šubrt na hřebík a v současnosti stojí v čele osmi jídelen, které před současnou krizí uvařily za den až pět tisíc porcí jídla. Ač nyní objem pokrmů poklesl, věří Šubrt, že doba bude různým formám vaření ve velkém a rozvozům jídla přát. „Roste nám tu generace lidí, kteří nevaří. Takže se budou ubírat k tomu, že si kupují jídlo,“ vysvětluje Šubrt s tím, že standardní provozy jsou v tomto ohledu poněkud válcovány fast foody a lidé mnohdy mají zlozvyk, že očekávají, že objednané jídlo jim bude ihned přivezeno. „Rozumnému člověku nic nebrání objednat si jídlo den dopředu,“ dodává Šubrt.

K vaření Radka Šubrta přivedla babička, která ač byla vyučenou švadlenou, vařila v nemocnici a on za ní často do kuchyně docházel a k oboru přičichl. Za sebou má pestrou kariéru v kuchyních českých i zahraničních restaurací, nicméně z fine diningového kuchaře, který si za večer vyhrál s několika málo porcemi jídla, se stal muž v čele osmi jídelen, které aktuálně i navzdory propadu způsobenému koronavirovou krizí vaří přes tři tisíce jídel denně. „Udělal jsem kariérní změnu, protože jsem chtěl být více doma s dětmi. Do synových osmi let jsem vlastně pořád jen pracoval,“ komentuje svůj přechod k tak trochu jiné gastronomii Šubrt s tím, že v jednu chvíli jak vařil v hotelu Le Palais, tak řídil vlastní restauraci, kam po osmihodinové práci v hotelové kuchyni přecházel, a kterou následně prodal. „Jedna urputná sousedka na nás neustále posílala policii a stížnosti, řekla si že nás zničí a to se jí povedlo. Ale možná to bylo vlastně znamení, ať se vyprdnu na hospodu a udělám si ty jídelny,“ vzpomíná s nadsázkou Šubrt. Podle Šubrta doba přeje tomu, že lidé si budou čím dál více kupovat jídla, která jim někdo připraví, protože roste generace, která sama nevaří. „Chtěl bych, aby si dneska lidé objednali na zítra. Rozumný člověk když jde do práce, tak mu nic nebrání objednat si dopředu, aby se k tomu kuchaři – řemeslníkovi choval slušně. Pak i v daný čas dostane jídlo, protože vše jde neplánovat. Slušní klienti to takhle řeší,“ uzavírá Šubrt.

Pro jaké klienty je největší radost vařit? Co Šubrt vytýká pivovarům a proč už na akce nevozí víno? Poslechněte si celý podcast.


Na práci v kuchyni mě připravil hokej. Nejdůležitější je umět si vše dobře spočítat, říká Húsek

sinfin.digital