„Smrtelná“ kombinace pro automobilismus? Kvůli válce zdražují jak benzin, tak elektroauta

Válka na Ukrajině může zkomplikovat německé plány přechodu k elektromobilitě. V důsledku ruské invaze a sankcí s ní spojených dochází nejen k razantnímu zvýšení ceny benzinu a nafty, ale i ke zdražování elektroaut, která mají nahradit své „špinavé“ a na ropě závislé předchůdce. Cena elektroaut je totiž z velké části závislá na dovozu surovin, včetně importu ze sankcemi postiženého z Ruska.

Na začátek je třeba připomenout, co si vlastně Německo od elektromobility slibuje. Země počítá s tím, že do roku 2030 bude s pomocí masivní státní podpory jezdit v Německu 7 až 10 milionů elektroautomobilů, které budou postupně nahrazovat (než je zcela nahradí) auta se spalovacím motorem. Německo by tak tímto způsobem mělo splnit svůj závazek, že v roce 2030 bude doprava produkovat jen 40 % emisí v porovnání s rokem 1990.

Už dříve přitom mnozí kritici plán přechodu k elektromobilitě označovali za nereálný. To ovšem ještě nemohli tušit, že zásadní prověrka teze o „bezemisním automobilismu“ přijde tak brzo. Válka na Ukrajině totiž vede jak razantnímu zvýšení ceny benzinu a nafty, tak ale i ke zdražování elektroaut, která mají nahradit své „špinavé“ a na ropě závislé předchůdce. Spolu s pohonnými hmotami zdražují i komponenty pro výrobu elektromobilů, a to zejména suroviny využívané při výrobě baterií jako jsou nikl a kobalt. Cena niklu dosáhla rekordních hodnot, což je z velké části právě důsledkem války na Ukrajině.

„Turbulence na trhu se surovinami jsou způsobeny tím, že Rusko je vedle Indonésie a Filipín jedním z největších exportérů niklu,“ napsal německý server Finanzen.net.

Dalekosáhlé sankce vůči Rusku přitom postihují právě i tamní těžařskou společnost ​Norilsk Nickel (Nornickel), zodpovědnou za celých 5 % celosvětové produkce tohoto kovu. Nejde ale jen o nikl. Zdražují i další kovy a suroviny.

Green Deal jako nová průmyslová revoluce. Trend nepřemůžeme, a pokud na něj nenaskočíme, skončíme brzy mezi poraženými. Tech Talk o energetice budoucnosti

Suroviny jako ropa

Podle některých německých expertů a médií má surovinová turbulence přímý vliv na výrobu elektroaut, jejichž cena v případě některých modelů vzrostla až o několik tisíc EUR. A jedná se zejména právě o modely s „niklovými bateriemi“, jakými jsou například Tesla Model 3 nebo elektrické SUV, Model Y.

Za variantu Model 3 s největším dojezdem (Long Range) a za sportovní variantu (Performance Range) musí kupující nyní v Německu nově zaplatit 56 990 eur (1,46 milionu), respektive 61 990 eur (1,6 milionu korun). Někteří experti dávají zdražení částečně do souvislosti s obchodní politikou firmy Tesla, která tento týden otevřela svou první továrnu na výrobu baterií a aut nedaleko Berlína.

Přesto ale jen málokdo pochybuje o tom, že hlavním důvodem růstu cen elektromobilů jsou právě dražší suroviny pro jejich výrobu. I Mezinárodní agentura pro energii (IEA) totiž už loni, tedy daleko před ruskou invazí na Ukrajinu, varovala před vlivem turbulencí na trhu se surovinami na avizovaný přechod k elektromobilitě.

sinfin.digital