Mezinárodní agentura pro energii (IEA) přišla s alarmující analýzou spotřeby nerostů v souvislosti s plány na ochranu klimatu. Aby jednotlivé země splnily své ambiciózní cíle snižování emisí skleníkových plynů, musí se na zeměkouli mnohonásobně zvýšit těžba vzácných kovů a dalších nerostných surovin. Agentura jinými slovy říká, že symbolem nutné energetické změny bude vedle obnovitelných zdrojů energie také „hornické kladivo“.
Odhady spotřeby nerostů v souvislosti s avizovaných přechodem na „nízkoemisní“ či „bezemisní“ ekonomiku jsou totiž skutečně alarmující. Pokud podle IEA mají být splněny plány USA, Německa a dalších vyspělých zemí na přechod k elektromobilitě a obecně ukládání energie do baterií, musí se do roku 2040 těžit na zeměkouli 42krát více lithia než dnes. Těžba této suroviny je přitom komplikovaná a představuje výraznou ekologickou zátěž.
Podobné je to i u dalších surovin. Baterie dnešních elektromobilů obsahuje poměrně velké množství kobaltu, který zvyšuje kapacitu a stabilitu článků. Pokud by měly elektromobily za dvacet let kompletně nahradit auta se spalovacím motorem, kobalt se musí těžit v jedenadvacetkrát větším objemu než dnes. A to i přesto, že už nyní začínají mít výrobci se sháněním kobaltu problémy. Tento kov se těží v Rusku, Číně, Austrálii, zejména však v Africe, konkrétně v Demokratické republice Kongo a Zambii. Ochránci lidských práv upozorňují, že těžba má vážné negativní důsledky pro místní životní prostředí a využívá se při ní i dětská práce.
O stovky procent by se přitom měla zvýšit i spotřeba dalších surovin a vzácných kovů, nutných jak k výrobě elektroaut a baterií, tak solárních panelů, větrných turbín a dalších zdrojů, z nichž se vyrábí takzvaná obnovitelná energie. V porovnání s loňským rokem počítá IEA do roku 2040 s pětadvacetkrát vyšší těžbou grafitu, těžba niklu stoupne devatenáctkrát. To ovšem samozřejmě za předpokladu, že těchto surovin bude pořád dostatek. Stejný odhad počítá s trojnásobným zvýšením těžby mědi a sedminásobným nárůstem u manganu. Bez využití těchto surovin by přechod k takzvané „čisté“ energetice a dopravě zatím nebyl možný.