KOMENTÁŘ STANISLAVA VÍTKA | V prvním díle tohoto článku jsem na příkladu Noama Chomského pranýřoval antiamerickou ideologii extrémní levice, shrnutou ve sloganu America Bad. Nedostalo se však na její nejzávažnější slepou skvrnu – totiž omlouvání imperiálních výbojů Ruska na základě nepochopení historické reality.
Plnohodnotná invaze na Ukrajinu vrhla nové světlo na ruský imperialismus a kolonialismus, přesto mnoho lidí na Západě (zejména levicových intelektuálů odkojených Chomskym) zjevně nechápe, že ruské koloniální dědictví – na rozdíl od jiných bývalých koloniálních mocností v Evropě – je dodnes živé a představuje nedílnou součást války proti Ukrajině a ruského sklouzávání směrem k fašismu.
V důsledku toho mnozí z nich sahají k whataboutismu (když mohly USA do Iráku, proč by Rusko nemohlo na Ukrajinu), omlouvání invaze (Putina vyprovokovaly liberální bludy Západu), anebo dokonce otevřeně sympatizují s impériem, jehož historické koloniální chování odráží praktiky bývalých západoevropských impérií a minimálně se jim zcela rovnají, pokud jde o krutost, šovinismus, zlodějství, vykořisťování, kulturní útlak nebo rasismus.
S impériem, které se nyní pod pláštíkem „speciální operace“ bezprostředně pokouší imperiálně dobýt jednoho ze svých sousedů.
🇺🇸‼️Meanwhile the Commie fans of the Center for Political innovation (CPI) in Chicago announce support for the One China Policy and support Russia's military special operations in Ukraine. including supporting the secession of the Donbas region from Ukraine. pic.twitter.com/xyohBTSJYf
— mai ke🕊️ (@maike809588) August 7, 2022
V roce 1988 se Chomsky spoluautorsky podílel jedné ze svých nejznámějších knih – Manufacturing Consent. Ta je kritikou role hromadných sdělovacích prostředků ve volnotržní společnosti a snaží se nastolit a legitimovat tezi, že masmédia v USA jsou „ideologické instituce, které plní funkci propagandy podporující systém“.
Na některých částech argumentu (těch týkajících se působení inzerentů na média, autocenzury a následného vlivu médií na společnost) předloženém v této knize něco je, ale dění v amerických masmédiích v posledních dvou dekádách totálně rozkládá nosnou tezi knihy.
Ta tvrdí, že média musí bojovat proti externímu nepříteli, aby mohla plnit svoji „propagandistickou funkci“ a „marginalizovat disent“.
Jako jediné reálné nepřátele pro média však uvádí komunistické režimy a po rozpadu Sovětského svazu v reedici téma globální války proti teroru.
Snaha interpretovat cokoliv prázdným pojmem amerického imperialismu je provinčně krátkozraká.
Teorie ovšem nepočítala s tím, že po ideologické průpravě od jemu podobných woke akademiků na prestižních amerických univerzitách nastoupí do vedoucích pozic v establishmentu a velkých firmách včetně médií nová generace radikálů, kteří média navzdory převažující náladě společnosti „uchvátí“ pro svoji sebemrskačskou woke válku za „lepší nový svět“, vycházející často z tezí, s nimiž nemůže Chomsky nic než souhlasit.
Jednou z nich je iluzorní představa všudypřítomného zlého amerického impéria a idea dekolonizace, vycházející z extrémně reduktivní představy dějin nebo jejich neznalosti.
Pokud jde o antiimperialismus nové levice, je ve skutečnosti značně imperiální (ve smyslu touhy vydobýt si absolutní kontrolu nad ostatními) – co jiného je totiž tato provinční a krátkozraká touha vysvětlovat doslova cokoliv prázdným pojmem amerického imperialismu, zejména v případě věcí, týkajících se vzdálených populací s dějinami, o kterých absolutně nic nevíte.
Ideologická zaslepenost, principiální sebenenávist a antiamerikanismus nové levice se snoubí s totální slepotou vůči ruskému kolonialismu, způsobenou selháním západních vzdělávacích systémů a internalizovaným dědictvím sovětské propagandy, která vykresluje Sovětský svaz jako spravedlivého nepřítele západního imperialismu.
Chomského intelektuální dědicové si neuvědomují, že mezi Sověty a jejich sousedy byl stejně jako mezi Ruskem a jeho sousedy násilnický vztah a historie krvavého kolonialismu, popřípadě to v rámci „ideologické koheze“ ignorují.
Jeden názorný příklad za všechny: ikona woke ideologie, Chomského následovník (alespoň co do teorie mezinárodních vztahů) a marginální americký prezidentský kandidát Cornel West v interview pro CNN trval na tom, že Rusko „vyprovokovala expanze NATO“ a že jde o „zástupnou válku mezi americkým impériem a Ruskou federací“.
A jako třešničku na „chamberlainovském dortu ústupků“ Rusku přidal návrh na postoupení ukrajinských území Rusku.
Cornel West on CNN says NATO "provoked" Russia's invasion of Ukraine, calls for "concessions of territory" to stop the war, and says the US "bears significant responsibility." But he adds that he's not "pro Putin," so there's that. pic.twitter.com/SqIEwdiE9j
— Aaron Rupar (@atrupar) July 14, 2023
Na Ukrajince denně padají bomby, a oni se přesto nehodlají vzdát svého snu napodobit země (jako je Česká republika) ve svém návratu do civilizace.
West, Chomsky a jim podobní (v bezpečí před bombardováním a koloniálním terorem, který Rusko otevřeně slibuje na dobytých územích zavést) ale nadále požadují ústupky Rusku a obviňují NATO z ruské agrese, zatímco všechny bývalé země Varšavské smlouvy a Pobaltí vstoupily do NATO dobrovolně právě z obavy z návratu Ruska do imperiálního módu.
Z našeho pohledu se tedy jedná o jakousi obdobu soudního příkazu nepřibližovat se pro bývalého násilnického partnera.
Wokisté by toto měli chápat, ale brání jim v tom jak ideologická slepota, tak i nedostatek vzdělání.
West ve svých poznámkách nálepkuje USA jako impérium, ale Rusko označuje jeho formálním jménem, čímž implicitně vymazává jeho imperiální a koloniální charakter. Je to ovšem běžná tendence u té části levice, k níž West patří a která byla vychována Chomskym a jemu podobnými.
Antikoloniální válka na Ukrajině
Chomsky sám v rozhovoru pro New Statesman opakuje nesmysly o tom, že Rusko k útoku na Ukrajinu vyprovokoval Západ svou „koloniální expanzí“ a omílá tezi, že Západ hodlá „bojovat proti Rusku do posledního Ukrajince“.
To samé však zřejmě neplatí pro Írán a Severní Koreu, které taktéž „lijí olej do ohně v podobě dodávek zbraní“, a které zřejmě navzdory výslovné rétorice „války proti Západu“ nehodlají „bojovat do posledního Rusa“ a jsou na správné straně odporu proti imperialismu.
V rozhovoru také tvrdí, že „Rusko jedná zdrženlivě a umírněně“, a pokračuje, že „je zcela zřejmé“, že Rusko bojuje humánněji než USA v Iráku – navzdory vymazávání měst z mapy, filtračním táborům, kde probíhá mučení, kastrace a popravy, navzdory opakovaným masakrům civilistů velkého rozsahu a znásilňování, které prováděla ruská armáda.
Intelektuálním výronem také byla vyjádřená myšlenka, že Finsko a Švédsko by neměly vstupovat do NATO, protože jim přece od Ruska nikdy nic nehrozilo – navzdory tomu, že byly v minulosti Ruskem napadeny a že jim Rusko aktivně vyhrožuje.
Polevou na intelektuálním dortu tentokrát byla myšlenka, že Švédsko a Finsko vstoupily do NATO jen proto, aby získaly nové trhy pro vývoz obranného materiálu, přestože jsou primárně jeho dovozci a na trh NATO měly přístup i předtím – připomeňme třeba jen české akvizice bojových vozidel pěchoty CV90 nebo letounů Gripen švédské provenience.
Chomského politické názory jsou synkretickou směsí toho nejhoršího z libertariánství a komunismu.
Veškerá fakta jsou překroucena tak, aby odpovídala Chomského zastřešující teorii mezinárodních vztahů. Tuto teorii bychom v češtině mohli nazývat Hurvínkovou teorií mezinárodních vztahů, tedy pokud by byl Hurvínek mentálně retardovaný a komunista.