Za pivo pro ženy mě napadaly feministky. Je to můj životní projekt, říká Rozenberg Šmíra

Ač jí ještě nebylo ani třicet let, dosáhla Martina Rozenberg Šmíra úspěchů jak se svým projektem piva pro ženy Aurosa, tak ve vedení tiskárny, kterou převzala po svém otci. V nové epizodě podcastu Podnikatelka přiznává, že začátky nebyly lehké, nikdy prý ale nevěřila v neúspěch. „Vždy jsem věděla, že to bude dlouhá cesta, než to bude úspěšná značka, o které bude každý vědět. Je to můj životní projekt a vím, že jednoho dne to tak bude,“ věří Šmíra. Jak se jí daří skloubit dvě příliš nesouvisející a náročné aktivity? Kde čerpá inspiraci a jak jí v obou směrech podnikání pomohlo studium módy v Itálii? Poslechněte si celý podcast.

Nápad na výrobu piva pro ženy se v hlavě Martiny Rozenberg Šmíry zrodil už v jednadvaceti letech během studia módy v Itálii. Firmu, která pivo Aurosa dnes vyrábí, založila o dva roky později. „Chtěla jsem tu módu vnést i jinam než do oblečení. Hlavní myšlenka byla, že když jde žena do společnosti hezky oblečená a chce si dát pivo, takové to klasické v půllitru, tak mi to nesedí esteticky k té ženskosti,“ vysvětluje Rozenberg Šmíra v rozhovoru s Kateřinou Haring. Od nápadu po jeho realizaci pak uběhly čtyři roky a dnes je možno si pod značkou Aurosa koupit dvě piva – světlé v tmavé láhvi a tmavé v láhvi světlé. „Kolegové to komentují tak, že to vymyslela žena a tak to musí být komplikované,“ říká s úsměvem podnikatelka.

Zlomovým bodem pro značku Aurosa byl podle slov Rozenberg Šmíry rok 2017, kdy projekt představovala českému velvyslanci ve Velké Británii a stala se terčem bojkotu feministek. „Začala doba nongenderového všeho, začalo se říkat dobrý den všichni a ne dámy a pánové, aby to nikoho neurazilo. Feministky nám tím vlastně udělaly fame po celém světě, mluvilo se o nás v devadesáti zemích, byť negativně. Značce to pomohlo, ale pro mě to bylo psychicky nejhorší období,“ komentuje nelehkou pasáž ve svém osobním i profesním životě Rozenberg Šmíra. Lehké to neměla ani se sládky, kterým se rovněž samotný nápad piva pro ženy nepozdával. „Ještě loni lidé nadávali proč pivo pro ženy, ale teď už si zvykají. Přitom všechny ostatní reklamy na piva jsou výrazně mužsky orientované, tak nevím, co mají za problém,“ dodává podnikatelka.

Spodní prádlo nemůže luxusně jen vypadat. Ženy by o sebe měly pečovat, říká Tereza Vu

Kromě výroby piva pro ženy se Martina Rozenberg Šmíra věnuje ještě jedné pro mladou ženu nepříliš typické činnosti, konkrétně vedení tiskárny, které převzala po svém otci. Netají se tím, že od mala věděla, že v podniku, který její otec pětadvacet let budoval, bude jednoho dne pracovat. Ani zde ale začátky nebyly jednoduché. „Kolikrát mě hodně učili zaměstnanci, co tam byli přes dvacet let a jsou špičky v oboru. Táta měl jiný styl vedení, moc se neptal a spíše oznamoval, ale díky tomu vybudoval obrovské věci. Naše generace se více ptá, aby vyšla vstříc zaměstnancům, ale i to má své hranice,“ popisuje Rozenberg Šmíra. Vedle otce jí ve zvládání náročných aktivit pomáhá i manžel. „Je psycholog, mám ho po ruce každý den a hodně mi pomáhá i v tom, jak namotivovat ostatní lidi. Bavíme se o všem a čistí mi hlavu. Díky němu jsem za rok a půl nikdy neměla stav, že bych si řekla, že to nejde,“ říká Rozenberg Šmíra.

sinfin.digital