Německo po dlouhém váhání a řadě kliček povolí spojencům export Leopardů 2 na Ukrajinu a samo přidá 14 modernizovaných kusů těchto tanků. Politické souvislosti a symboliku Stanislav Vítek zmínil ve svém čtvrtečním textu. Ve druhé části dnes pojmenuje největší technické a logistické výzvy, které na první pohled nejsou úplně patrné.
Až opadne radost z oznámených dodávek tanků, čeká Ukrajinu logistická kocovina. Za tím, že se jeden moderní stroj dostane na bojiště, stojí komplikovaný logistický řetězec.
K tankům musí být vycvičená posádka, náhradní díly, několik druhů munice, těžké nákladní tahače (tanky se pohybují po své ose pouze v boji), vyprošťovací vozidla, cisterny na palivo (kterého těžké západní tanky spolykají opravdu mnoho) a v neposlední řadě také mostní tanky.
Západní tanky totiž kladou na rozdíl od těch sovětských důraz zejména na ochranu posádky a kvůli množství pancíře jsou výrazně těžší. Ukrajinská infrastruktura a zejména mosty, kterých je na východní Ukrajině, plné potoků a řek, mnoho, byly stavěny na sovětské tanky vážící do 45 tun. Leopard 2 je o více než 10 tun těžší, nemluvě o Challengerech 2 (64 tun) a Abramsech (70+ tun).
Tanky patří mezi logisticky nejnáročnější kusy vybavení. K úspěšnému provozu vyžadují pravidelnou údržbu, dostatek dílů a know-how. Vzhledem k těmto požadavkům je plánování logistiky pro tankové prapory a pluky náročnější než pro téměř jakýkoliv jiný typ vojenské jednotky. I tuto rozsáhlou logistickou podporu bude muset Ukrajině poskytnout Západ, stejně jako výcvik, opravárenské kapacity a náhradní díly, a to hned třikrát, jen co se typů hlavních bojových tanků týče.
Zejména nutnost podstupovat výcvik na mnoho rozdílných typů techniky zároveň, se kterou zatím nemá ukrajinská armáda zkušenosti, a řídit několik rozdílných řetězců podpory pro každý tank zvlášť, je přitom noční můrou logistiků všech armád světa.