Expert na polskou politiku Vít Dostál z Asociace pro mezinárodní otázky (AMO) v detailním rozhovoru pro INFO.CZ popisuje předvolební situaci v Polsku i povolební scénáře. Kdo jsou relevantní političtí hráči, jaký je jejich programový profil, kde hledat jejich historické kořeny a jaké jsou mezi nimi vztahy? A proč podle Dostála není vládnoucí Právo a spravedlnost pravicovou stranou? I o tom je náš rozhovor.
Co rozhodne o složení příští koaliční vlády v Polsku? Jaké jsou realistické povolební scénáře?
Volby v Polsku mohou skončit třemi způsoby. První varianta: vyhraje Právo a spravedlnost (PiS), respektive Sjednocená pravice. A bude mít dostatečnou sílu na to, aby sestavila jednobarevnou vládu, případně vládu podpořenou několika přeběhlíky, pravděpodobně zvolených na kandidátce antisystémové Konfederace.
Varianta druhá: vyhraje opozice. Tedy systémové opoziční strany – Občanská koalice, Třetí cesta a Levice. Pokud budou mít tyto tři strany většinu, sestaví prounijní, středovou či centristickou vládu.
A třetí scénář je volební pat. Konfederace bude mít osm až deset procent hlasů a straně Právo a spravedlnost se nepodaří „nakoupit“ dostatečné množství poslanců, případně se jí nepodaří dohodnout se s vedením Konfederace na nějaké tiché podpoře. Anebo to ani nebudou chtít udělat.
Vít Dostál
Vít Dostál je výkonným ředitelem Asociace pro mezinárodní otázky, odborně se zaměřuje na českou zahraniční a evropskou politiku, středoevropskou spolupráci a polskou zahraniční a vnitřní politiku.
Mají tyto volby nějaké ústřední téma?
Ty volby mají dva hlavní příběhy. Prvním je bezpečnost, tedy to, co říká Právo a spravedlnost. Zjednodušeně to lze vyjádřit takto:
Hraje se o naši široce pojatou bezpečnost, o bezpečnost nás Poláků. A mezinárodně to stojí tak, že na východ od nás jsou barbaři, tam je Rusko, které nás chce pohltit. A proti tomu musíme bojovat. Musíme být silní, mít silnou armádu a suverénní diplomacii. Musíme určovat podmínky a tak podobně. Na západě, tam je zase jiný problém: je to zelené šílenství, LGBT, individualisti, vegetariáni a cyklisti. A to není slučitelné s našimi tradičními hodnotami, které jsou o komunitě, o tradici a víře.
Ale to není všechno, podle PiS jsou i uvnitř státu různé síly, které Poláky ohrožují, protože nahrávají buď jedné, nebo druhé straně. Tvrdí, že Donald Tusk uzavřel dohody s Putinem, pustil by do Polska migranty z Blízkého východu a celkově dělá všechno pro to, aby posílil údajné vnitřní a vnější nepřátele Polska.
PiS navíc obviňuje Občanskou koalici vedenou Tuskem z toho, že chce posunout věk odchodu do důchodu, což ohrozí pocit bezpečí těchto lidí, anebo že chtějí Polákům sebrat sociální transfery, které PiS zavedla, typicky jde o 500 zlotých za každé dítě měsíčně, nebo že chtějí zrušit třinácté a čtrnácté důchody. A PiS k tomuto všemu dodává, že pouze oni jsou zárukou stability, blahobytu a zkvalitňování životní úrovně lidí bez ohledu na to, jestli jsou z Varšavy, nebo nějaké zapadlé vesničky.
Takže součástí programové identity Práva a spravedlnosti, tedy lídra pravice v Polsku, je silný sociální akcent…
Velmi výrazně. Dokonce lze říct, že díky němu má PiS podporu tak velkého množství lidí. Už když se dostali v roce 2015 do vlády, tak tu podporu získali právě díky tomuto silnému sociálnímu akcentu. Už tehdy, v roce 2015, kdy v Polsku vládla Občanská koalice, kterou liberální Česko zbožňovalo, protože byla „krásná, voňavá a proevropská“, Právo a spravedlnost postavilo svoji kampaň na tom, že dají 500 zlotých za každé dítě měsíčně a že budou bojovat za sociální záruky zaměstnanců.
A zatímco Občanská koalice tehdy říkala, podívejte se, Polsko ekonomicky roste, zvládlo hospodářskou krizi, jsme na tom skvěle, mnoho lidí opáčilo, že jde o statistiky, ale oni se z toho nenají: „Když říkáte, že se máme tak dobře, tak proč to tak sami nepociťujeme?“
Zejména v prvním volebním období PiS zavedla sociální transfery, a nejen těch zmíněných 500 zlotých za dítě, ale vrátili taky třeba odchod do důchodu na původní věkovou hranici. A přestože je Občanská koalice varovala, že se zhroutí veřejné rozpočty, nic takového se nestalo. Státní rozpočet má sice svoje problémy, ale nezkolaboval. Polsko se nestalo druhým Řeckem. Poláci mají navíc v ústavě dluhovou brzdu.
A navazuje PiS v nějakém ohledu na tradice přítomné v polské politice ve 20. století?
Do určité míry ano. V jejich politické ideologii se musí aspoň občas nějakým způsobem objevovat Józef Piłsudski, Roman Dmowski, nebo oba. A byť by se Jaroslaw Kaczyński označil spíše za „piłsudčika“, prvky národní demokracie se v programu PiS také odrážejí. Ono to ale platí o všech lídrech polské politiky – i Tusk se k tomu v některých rozhovorech přihlásil. Dmowski je pro něj inspirací.
Pokud se podíváme na zahraniční politiku Polska, co se týče východní Evropy, je tam patrný odkaz nejen Józefa Piłsudského, ale i celého souboru politických myšlenek, které vznikly mezi politickými emigranty kolem časopisu Kultura. Tam se říkalo, pojďme akceptovat ztráty Polska na východě, současně ale podpořme boj za samostatnost Běloruska, Ukrajiny a Litvy.
Říkali to už v šedesátých a sedmdesátých letech minulého století, protože to byl způsob, jak oslabit Sovětský svaz a imperiální Rusko. Podstatné bylo pak to, že polská domácí opozice a Solidarita následně tyto myšlenky přijala za své a po roce 1989 je také začala realizovat v zahraniční politice státu.
Pokud bych to měl zjednodušit, v českém veřejném prostoru, pokud jde o Polsko, se nejčastěji řeší jeho vztah ke svému okolí, buď k Evropské unii, případně k Rusku a Ukrajině, pak něco, co bych označil za antikomunistický osten, a taky potraty, případně kondice veřejnoprávní televize. Jak moc tato témata hýbou polskou politikou?
Polská společnost není monolit. Právě v těchto dnech se chystají výstupy z šetření – část jsem měl možnost už vidět – podobného tomu, které u nás dělal před časem STEM a které segmentuje společnost na několik skupin na pozadí různých sociálních, ekonomických a dalších vlastností.
A co jim vyšlo?
Že je polská společnost rozdělená přibližně do sedmi segmentů. A že třeba existuje skupina, pro kterou mezi zásadní témata patří ženská práva, klimatická změna nebo právní stát – tvoří ji asi tak sedm až devět procent společnosti.
A teď k tomu, na základě čeho se budou Poláci většinově ve volbách rozhodovat: v první řadě bude hrát velkou roli nějaký ekonomický aspekt. Důležité bude také něco jako emocionální vnímání politické elity. To je aspekt, který výrazně podkopl pozici vládě před volbami v roce 2015. Byli tam už dlouho, byl tam dost silný nepotismus, byla tam elita, která začala mluvit svým jazykem a která se viditelně vzdálila běžnému životu lidí.
Zkusím to říct ještě jinak: právní stát je určitě důležité téma, ale jen pro určitou část Poláků. Pro většinu je to ale zcela abstraktní téma, které podle nich řeší leda tak lidé v kravatách někde ve Varšavě. A třeba soudnictví mělo velmi špatnou pověst mezi většinou lidí i předtím, než současná vláda přistoupila k reformám. A stejně špatnou pověst má i nyní.
Samozřejmě lidi, kteří jsou silně proevropští a kteří tuto věc vnímají jako svoji důležitou hodnotu, jsou na PiS naštvaní. Jenže to byli i před reformou soudnictví.
Co naopak jistou roli hrálo a hraje, jsou ženská práva. V momentě, kdy došlo ke zpřísnění potratového zákona, podpora PiS spadla o šest nebo sedm procent. A nikdy se pak už nevrátila na původní úroveň.
Poland, Opinia24 poll:
— Europe Elects (@EuropeElects) October 9, 2023
PiS-ECR: 38% (-6)
KO-EPP|RE|G/EFA: 32% (+5)
Lewica-S&D: 12% (-1)
TD PL2050/PSL-RE|EPP: 8% (-1*)
Kon~NI: 6% (-1)
BS-*: 3% (+2)
+/- vs. 2019 election (* vs. PSL)
Fieldwork: 3-4 October 2023
Sample size: 1,000
➤ https://t.co/TMumh6CCxH pic.twitter.com/oDATUBKbGL
Co je vlastně vedlo k tomu, aby to prosadili?
Je to jednoduché, Jaroslaw Kaczyński si nemyslel, že to k takovému propadu podpory povede. Nečekal, že to vyvolá tak silný odpor. Ale byla za tím taky nějaká taktická hra, protože ten podnět k Ústavnímu soudu nedala církevní, ale laická skupina velmi konzervativních lidí.
Osobně si ale neumím představit, že by Ústavní soud rozhodl bez ohledu na to, aby věděl, co si myslí Jaroslaw Kaczyński a PiS. A ti chtěli konzervativcům vyjít vstříc prostě proto, že Kaczyński nemá rád, když ho někdo obchází nebo dokonce ohrožuje zprava. Chtěl od nich mít klid. Nechtěl, aby napravo vznikl nějaký konzervativní konkurenční projekt, což se mu nakonec stejně děje s Konfederací.