Zní to jako hloupý vtip, ale Rusko má nedostatek benzínu a nafty. Syn předsedy ruské Bezpečnostní rady Nikolaje Patruševa a „shodou okolností“ také ministr zemědělství Dmitrij Patrušev oznámil, že Rusku dochází pohonné hmoty a že pokud nebude situace dostatečně brzy vyřešena, může to ohrozit dokonce sklizeň a zasívání obilí. Paradoxní je na tom samozřejmě fakt, že Rusko je samo výrobcem i vývozcem ropy a ropných produktů a po uvalení embarga ze strany evropských zemí by mělo mít pohonných hmot víc než dost. Jenže situace je jiná a pro Kreml to představuje další nepříjemnost k řešení. Nejde o úplnou novinku, protože problém nastal už v červnu, ale zatím se nezdá, že by měl funkční řešení.
Ačkoli si to ruské úřady nechtějí přiznat a jako vždy hledají vinu kdekoli jinde, hlavním důvodem současné situace není nic jiného než válka, kterou Putin spustil proti Ukrajině. Polyká obrovské prostředky, navíc tanky a další vozidla nejsou zrovna etalony úspornosti.
Rusko však nemá dost volných kapacit na to, aby navýšilo výrobu pohonných hmot. Ta zůstává plus minus na stejné úrovni jako před válkou. Výsledkem je to, že namísto obyvatelstvu jdou pohonné hmoty armádě. I proto se nedostatky projevují nejvíc v jižních oblastech Ruska a na okupovaných ukrajinských územích.
Armáda má přednost, a tak benzin a nafta chybí jinde. Do toho ještě ropné firmy sledují vlastní zájmy a prodávají pohonné hmoty do třetích zemí, jmenovitě do Brazílie a Turecka, když tedy do Evropy nemohou. Výhodnost exportu pro ně ještě zvyšuje slabý kurz rublu, díky kterému mají z každé vyvezené tuny větší zisky. Pro společnosti, které nuceně snižují objemy těžby ropy v důsledku evropského embarga i stropu cen, zůstává vývoz způsobem, jak alespoň částečně tento pád vyrovnat.