Asociace německého automobilového průmyslu (VDA) vyzvala oficiálně k tomu, aby se v Německu přestalo „teoretizovat“ o klimatických cílech a stát začal konkrétně naplňovat strategii přechodu na takzvanou elektromobilitu. Jinak údajně hrozí, že automobilky budou vyrábět elektroauta, která nebude kde a čím nabíjet. Například výstavba sítě dobíjecích stanic zůstává zatím daleko za očekáváním a hrozí i nedostatek takzvaného zeleného proudu.
Vedení VDA přišlo tento týden s až nezvykle ostrým prohlášením, jehož podstatou zůstává obava, aby miliardové investice automobilek do rozvoje elektromobility nakonec nepřišly vniveč. „Nyní se zaměřujme na infrastrukturu a rámcové podmínky. To jsou rozhodující faktory, aby průmysl mohl realizovat stanovené cíle,“ řekla ve středu v Berlíně prezidentka VDA Hildegard Müllerová.
A o co vlastně jde? Müllerová jinými slovy tvrdí, že automobilky splnily v otázce přechodu k elektromobilitě všechno, co od nich stát žádal, nyní je ale na státu, aby pro předpokládané miliony nových elektromobilů vytvořil potřebnou infrastrukturu. Pokud to neudělá, mohou následné potíže odradit od podpory elektromobility i ty, kteří ji dosud podporují.
Německý autoprůmysl vsadil prakticky všechno na jednu kartu a plně se zapojil do politické snahy přebudovat současný systém automobilové dopravy k dopravě takzvaně „bezemisní“. Němečtí výrobci aut a jejich dodavatelé plánují na období do roku 2026 investice do elektromobility ve výši více než 220 miliard eur (5,6 bilionu korun), a to včetně investic do bateriových technologií a digitalizace. K tomu se ale připočtou ještě náklady na stavební a technologické úpravy dosavadních továren.
„Tyto investice jsou výrazem naší vůle dosáhnout co nejrychleji klimatické neutrality,“ řekla Müllerová. V současnosti existuje podle ní už 100 elektrických modelů aut od německých výrobců, tedy osobních vozů s bateriově-elektrickým pohonem a takzvaných plug-in hybridů. Každý druhý elektromobil v Evropě aktuálně pochází z Německa.