Konec doby automobilové ve městech? Ve Vídni vlastní auto jen polovina domácností

Automobilový průmysl, který je páteří nejen české, ale i dalších evropských ekonomik, se bude muset už brzy vypořádat s dlouho očekávaným problémem. V některých západních aglomeracích rapidně klesá zájem o automobily. Například v rakouské Vídni se za posledních 10 let snížil počet aut v domácnostech o čtvrtinu a nadále klesá. Z auta se stal v mnoha rodinách zbytečný a drahý přežitek.

Příkladem může být právě rakouská metropole. Ta už před deseti lety vyhlásila ambiciózní plán přeměny města na ráj pěších a cyklistů, přičemž automobilová doprava měla v maximální možné míře ustoupit do pozadí. Tehdejší radniční koalice sociálních demokratů a Zelených však spíše než ekologickými důvody obhajovala svůj záměr ryzím pragmatismem. „Nejde jen o ekologii. Vídeň je dnes, co se týče nárůstu počtu obyvatel, nejrychleji rostoucím německy mluvícím městem na světě. A další auta, pokud si chceme udržet naše životní prostředí, se už prostě a jednoduše do města nevejdou,“ vysvětlovala tehdy Maria Vassilakou, tehdejší první zástupkyně vídeňského starosty za stranu Zelených.

I když se od té doby vedení radnice v mezidobí změnilo a sociální demokraté vyměnili v koalici Zelené za hnutí NEOS, na snaze vytěsnit z města auta se nic nezměnilo. Data z vídeňské dopravní statistiky, aktuálně zveřejněná rakouským statistickým úřadem Statistik Austria a Rakouským dopravním klubem (VCÖ), ukazují, že ve Vídni od roku 2010 poklesl počet domácností vlastnících automobil o čtvrtinu. Zatímco před deseti lety se obešlo bez vlastního auta 345 tisíc rodin, dnes je jich 430 tisíc, tedy téměř každá druhá vídeňská domácnost (47 %).

Zbytek textu je pro předplatitele
dále se dočtete:
  • Co vede Vídeňany k postupnému opouštění automobilů?
  • Čím vysvětlují obecný útlum městské automobilové dopravy experti?
  • A jaké jsou další předpovědi vývoje?
sinfin.digital