Vláda uvažuje o zavedení spotřební daně na víno, která by podle Národní ekonomické rady vlády (NERV) mohla do státního rozpočtu přinést až 5 miliard korun ročně. Návrh ale vzbudil silný odpor zejména na Moravě, kde místní politici i vinaři tvrdí, že by toto zdanění vína, obvyklé u jiných alkoholických nápojů, mohlo moravská vinařství zlikvidovat. Prezident Svazu vinařů Martin Chlad v rozhovoru s INFO.CZ vysvětluje, proč by z jeho pohledu měla mít výroba vína v Česku výhody, které jiní výrobci alkoholu nemají.
Můžete velmi laicky vysvětlit, proč by zrovna zvýšení spotřební daně na tiché víno mělo mít pro české a moravské vinařství tak fatální následky? Daň by přece museli platit i dovozci vína…
Velmi ve zkratce, přes 90 % vinařů u nás je malých, hodně přes 90 % vinařských importérů do České republiky je velkých. Náklady na zavedení daňových skladů, administrativu atd. jsou ale hodně podobné, ať už jste malý, nebo velký. Z logiky věci pak dopadnou více na ty malé. Část z nich to vzdá, zbytek tyto vyšší náklady musí promítnout do konečné ceny, tedy proporčně bude muset zdražit více.
Dobře, to ale pořád nevysvětluje, proč by se čeští zákazníci měli od tuzemského vína odvrátit. Ze všech dřívějších průzkumů, včetně vašich, vyplývá, že za tuzemské víno jsou Češi ochotni zaplatit víc než za dovozové ve srovnatelné kvalitě…
Co se týče ochoty připlatit si za kvalitu moravských a českých vín, tak ta je skutečná, zdokumentovaná jak průzkumy subjektivního vnímání zákazníků, tak objektivně na datech. Koneckonců to dokládá i ten cca 12% rozdíl v ceně, o který jsou moravská a česká vína průměrně dražší v našich supermarketech. Mohu použít analogii se zbožím z farmářských trhů a z obchodního řetězce. To farmářské bude obecně také lépe vnímané a preferovanější, byť je dražší, ale při určitém vývoji kupní síly obyvatelstva to nemusí znamenat žádnou výhru. A kdyby se k tomu přidala ještě restriktivní politika státu, mohou si lidé o kvalitě farmářských produktů myslet, co chtějí, ale to farmářské tržiště tam příští sobotu zkrátka už nenajdou.
Kde ale tedy podle vás leží ta hranice ceny, kterou už tuzemští zákazníci nebudou za domácí víno akceptovat?
Každý zákazník má nějaký práh citlivosti na cenu, přes který už není ochotný dané zboží kupovat. Z průzkumů Vinařského fondu vyplývá, že cca 80 % vín se v ČR prodá přes obchodní řetězce. Z toho cca 80 % v cenové relaci 80-120 Kč, moravská a česká vína cca o 12 % dráž než dovozová. Navýšení ceny o spotřební daň, vyšší DPH a další náklady budou v této cenové hladině znamenat zdražení našich vín o cca 35 Kč na láhev, u dovozových o něco méně (nižší náklady na jednu láhev).