Americký Prométheus. Oppenheimer je nejlepší filmové drama za mnoho posledních let

Tři hodiny prakticky nepřetržitých dialogů vesměs na vědecké, intelektuálně náročné téma, veliká spousta jmen, která byste měli alespoň trochu znát, abyste se v nich neztratili, spousta politiky, nepřehledných, brutálních intrik a k tomu osobní a citová dramata, jež ničí hlavní hrdiny podobně jako tajuplný projekt Manhattan (projekt vývoje atomové bomby). Oppenheimer režiséra Christophera Nolana s Cillianem Murphym v hlavní roli je všechno, jenom ne jednoduchý film pro „širokou diváckou obec“, jak se občas píše. Přesto je to neuvěřitelně dobrý film, dost možná vůbec nejlepší, jaký jsme měli v posledních letech možnost vidět, jakkoli vím, že se snímky, žánry, režiséři a všechno kolem toho porovnávají strašně obtížně, a žádného jasného „výsledku“ se nikdy nedobereme.

Americký Prométheus...

Příběh samotný (natočený podle knihy Americký Prométheus [American Prometheus: The Triumph and Tragedy of J. Robert Oppenheimer] Kaie Birda a Martina J. Sherwina z roku 2005) je, přinejmenším těm vzdělanějším divákům, celkem dobře znám; z těch, kteří na film půjdou, o něm alespoň něco ví drtivá většina. Příběh geniálního fyzika, který za druhé světové války v novomexickém Los Alamos řídil projekt Manhattan, tj. vývoj atomové bomby, je jeden z nejvíce fascinujících v celých dějinách lidstva. Snad nikdy v historii nepracovalo na jednom malém místě tolik brilantních vědců, intelektuálů a, bez nadsázky, géniů jako tehdy – kromě samotného Julia Roberta Oppenheimera (1904–1967) též Niels Bohr, Edward Teller, Isidor Isaac Rabi, Klaus Fuchs a další. Už jen to činilo Manhattan výjimečným, o úspěšném výsledku práce těchto vědců nemluvě.

Nolanův Oppenheimer je v první řadě dechberoucím dramatem muže, jenž si stále více uvědomuje svoji genialitu i svoji nepředatelnou odpovědnost. Odpovědnost za výsledek nejdražšího výzkumu v historii, za možnost ukončit druhou světovou válku (a přivést „naše hochy co nejdříve živé domů“) i za své blízké, které logicky zanedbává, opouští a, více či méně, ztrácí, jsa upnutý jen a jen na svůj úkol či, možná lépe, na svůj úděl. Tíha vědomí, že může svými činy spasit i zničit celé lidstvo, je bez přehánění strašlivá a unést ji je téměř nemožné, zvlášť připočteme-li k tomu už zmíněné složité rodinné zázemí a především krajně složitou dobu, v níž žije.

...znamení doby...

Právě doba, léta druhé světové války, obavy, že se němečtí vědci dostanou k tajemství Bomby s velkým B dříve než spojenci, a následující léta tzv. Studené války, kdy se někdejší „přítel v boji“, stalinistický Sovětský svaz, stal na místo Německa a Japonska „nepřítelem na život a na smrt“, s tím související politický i odborný tlak – právě takové jsou „kulisy“, v nichž se Oppenheimerův příběh odehrává. Hrozba komunismu, staří přátelé mezi „komouši“, španělská občanská válka a její důsledky, poválečná špionománie, nástup McCarthyismu, pochybnosti o upřímnosti kamarádů, kteří se mění v podezřelé či přímo v protivníky, včetně těch nejbližších, i členů rodiny (Oppenheimerův bratr Frank, milenka Jean Tatlocková, přítel Haakon Chevalier a další). Strašná, dusná a tíživá doba i pro ty „privilegované“, kteří si myslí, tak jako Robert Oppenheimer, že je jejich světová sláva může ochránit před „všemi nepřáteli a protivenstvími na světě…“

sinfin.digital