Tradiční vydavatelský model je v krizi. Podle učitele a výzkumníka médií z britské Loughborough university Václava Štětky média dlouhodobě nemohou počítat s příjmy z reklamy a musí se soustředit jak na budování předplatitelů, tak na další zdroje příjmů. Postupná transformace médií a zánik řady z nich však nejsou klíčovým problémem, který dramatická proměna digitálního světa v současné době přináší.
„Nejzávažnější problém je ochrana soukromí. Stále více se ukazuje, že to je jedno z klíčových rizik, které souvisí s naším působením v digitálním světě. Je to riziko, které například ve srovnání s dezinformacemi nebývá tak často zmiňováno, ale způsob, jakým odevzdáváme soukromým obřím korporacím naše data, je naprosto bezprecedentní. To je něco, co jsme v historii nezakusili,“ říká Štětka v podcastu Welcome the Future.
„Objem informací, které jako jednotlivci dobrovolně sdílíme s firmami, nad kterými nemáme žádnou kontrolu a které na nás tímto způsobem vydělávají, je naprosto bezprecedentní,“ dodává.
- Jak souvisí užívání médií s politickými postoji a jak se v zemích střední a východní Evropy liší?
- Je dobré, nebo špatné, když oligarchové vlastní média?
- Jak citlivě vnímají lidé nezávislost a svobodu médií a jak moc je pro ně důležitá?
- Mají se média a novináři hlásit ke konkrétním politickým stranám?
- Proč je v Británii diskuse kolem BBC žhavé téma a co se s etalonem veřejnoprávního vysílání v příštích letech stane? Zakonzervují ho, nebo zprivatizují?
Nejen o tom mluví Václav Štětka v podcastu Welcome the Future Evy Hanákové a Vladimíra Piskáčka.