Audioverze
Na své produkty má pečlivou recepturu, na které dlouho pracovala. V některých případech i více než dva roky. „Jsem velký puntičkář a potřebuji, aby věci byly ťip ťop. Pořád se mi něco nezdálo. Teď už mám vlasy i pokožku tak zmlsané, že poznám i půl procenta rozdílu ve složení různých produktů,“ říká Adriana Šoltésová, zakladatelka přírodní kosmetiky Puaree, v novém díle podcastu Podnikatelka.
Říká se, že přírodní kosmetika nevydrží dlouho čerstvá, protože nemá stabilizátory. Je to pravda? „Mé zkušenosti jsou, že vydrží dva a půl roku od výroby. Některé mají dva, nebo dva a půl roku. Tak jsem to u svých výrobků sjednotila na dva roky. Problém je, že pokud produkt obsahuje vodní složku, potřebujete konzervant. Ale jsou i přírodní konzervanty,“ vysvětluje Adriana.
Kvůli podnikání s kosmetikou opustila kariéru v marketingu. „Kolegyně vyráběla nějaká mýdla a mně to přišlo jako skvělý dárek,“ říká Adriana. „Pak jsem si objednala první krabici mýdlové hmoty s pár vůněmi a vyrobila jsem první mýdlo. Byla to tragédie, ale postupně jsem metodou pokus a omyl začala na věci přicházet. Pak začaly chodit kamarádky, ať zkusím vyrobit to a tamto. Chytlo mě to, tak jsem se pak rozhodla odejít ze světa médií,“ říká Adriana.
Založit firmu jí pomohl přítel, který je právník. Adriana přiznává, že bez něj by rozjet byznys bylo složité. „Nejtěžší na začátku byla byrokracie, různá povolení. A pak i samotný prodej. Rozjet sítě a postupně to někam posunout byla docela výzva. Covid mě nezasáhl, resp. to nemám s čím srovnat, protože jsem začínala v roce 2019. V covidu letěla dezinfekce ve velkém, ale zrušili třeba trhy – to mi však zase paradoxně nakoplo e-shop.“
„Celé to pro mě byla zkouška. Nevěděla jsem, do čeho jdu, tak jsem si dala tři roky a říkala si, že když uvidím, že to nejde, zkusím něco jiného. Ale čím déle jsem podnikala, tím více jsem cítila, že to má smysl,“ uvádí Adriana.
Jaký byl zlomový moment v jejím podnikání? „Těch bylo hodně, ale že by byl jeden zásadní a zlomový, to asi ne. Jsou zakázky, které se podařily, výstupy v médiích, větší obraty, ale já to neřeším úplně materialisticky. Řeším to srdcem. Užívám si každý malý moment, který přijde, např. když mi napíše zákaznice, že je s krémem spokojená, tak pro mě je to velký moment. Přes čísla to moc neberu, ale samozřejmě trochu musím. Primárně to však dělám srdcem a hodně používám intuici,“ vysvětluje s úsměvem Adriana.
Kdy se zaměřila na dekorativní kosmetiku? Na který produkt je nejvíce pyšná? Kde získává ingredience? A kdy pocítila, že její snažení má smysl? Poslechněte si další díl podcastu Podnikatelka.