Většina lidí fotografuje obráceně – nejdřív dělá fotku a až pak se dívá. Naučte se používat vlastní oči, říká Jan Rybář

„Chceme zachytit na mobil to, co můžeme vidět vlastníma očima. To je důležité si uvědomit, protože jinak naše vlastní oko nahrazujeme okem elektronickým. Musíme se tedy ze všeho nejdříve naučit používat vlastní oči a až potom zvednout mobil nebo foťák. Většina lidí to ale má obráceně, nejdříve fotí a pak se teprve dívá,“ říká Jan Rybář, vynikající novinář, pozorovatel nejen všedního života a také učitel fotografování.

Dvacet let strávil na cestách, především v letech 1989 až 2009 a jeho reportáže z evropského východu, které vycházely v Lidových novinách a MF Dnes, zvláště ty z Ruska, jsou v mnoha ohledech dosud nepřekonané. Vždy měl smysl pro absurdní detail, který dokázal dobře popsat. A také měl schopnost dotáhnout drobné sny do konce.

Na začátku devadesátých let ho například napadlo, že by si chtěl najít svůj vlastní mamutí kel, a tak se vydal na Sibiř. Dostal se tam do komunity hledačů mamutích fosilií a kromě fotografií a lidských příběhů ten kel opravdu našel.

V devadesátých letech, v čase přerodu mezi zhrouceným komunismem a objevenou svobodou pendloval mezi Prahou a Balkánem, vydal se do Afghánistánu, studoval v severním Irsku, v Anglii se spřátelil s konzervativním myslitelem Rogerem Scrutonem, zúčastnil se s ním honu na lišku, vyhrál první cenu v soutěži Czech Press Photo, napsal detektivku Čtvrtá kostka, cestopisnou knihu Historky z konce světa a především pořád fotografoval. Nejdříve pro svoji potěchu, potom z žurnalistických důvodů a nakonec se fotografování a jeho výuka staly i zaměstnáním. Provozuje weby amaze.cz, ifotografovani.czfotoguru.cz.

O tom všem je tento díl podcastu Maxim Pavla Vondráčka. Ale také o tom, kam se vytratilo kouzlo cestování, jaký je rozdíl mezi focením na mobil a na klasický foťák, kde jsou hranice obou způsobů, jak se neutopit ve vizuálním smogu, jak naložit s tisícovkami fotek, jak komponovat záběr, ale především o tom, proč vlastně fotografovat a jak se vyrovnat s tím, že fotoaparát nás částečně připravuje o možnost pochopit, co se před našima očima právě děje. Protože přestože se to nezdá, kvůli mobilům jsme odsouzeni k tomu, abychom zapomněli, co jsme právě viděli.

sinfin.digital