Audioverze
Co je vlastně českým národním jídlem? A odkud je ten pravý guláš? Historik dějin životního stylu a jídla Martin Franc v nové epizodě podcastu Maxim Pavla Vondráčka vysvětluje, že na tyto zdánlivě jednoduché otázky není tak jednoduché odpovědět. „Koncept národního jídla začíná vznikat a prosazovat se v období růstu nacionalismu. Od začátku tam jsou tahanice a silné snahy osobovat si nějaké jídlo pro konkrétní národ,“ vysvětluje Franc. „Až do konce 19. století takto českým národním jídlem byly švestkové knedlíky, dokonce i Neruda o nich psal jako o klenotu české kuchyně,“ dodává.
Máte rádi guláš? Pakliže ano, preferujete ten maďarský, nebo vídeňský? A který je vlastně ten opravdový původní? Jak vysvětluje historik dějin životního stylu a jídla Martin Franc, dokonce i pojetí toho, co je maďarský guláš, se mezi samotnými Maďary v čase měnilo. „Nejprve to byl guláš co nejhustší. Ale jak sílila potřeba vymezit se vůči tomu vídeňskému, tak se přešlo k názoru, že by měl ten maďarský být řidší, téměř až gulášová polévka. To je ale spíše jeden z mnoha výrazů nacionálních konfliktů, fakticky je to nesmysl,“ říká Franc.
Podobné spory se podle něj vedou mezi Rakouskem a Itálií o vznik řízku nebo mezi Poláky, Ukrajinci a Rusy o boršč. Kupříkladu vepřo knedlo zelo, které mnozí považují za české národní jídlo se pak v našich hostincích podle France začalo objevovat opět až koncem 19. století, kdy na postu národního pokrmu vystřídalo již zmíněné švestkové knedlíky, které pro složitost přípravy nejsou pro hostinský provoz příliš vhodné. „Ale že by třeba Rakušáci brali vepřo knedlo zelo za nějaký český pokrm? Tak to opravdu ne,“ uzavírá Franc.
Jak a kdy vznikla svíčková omáčka? A proč bylo kančí maso vyhrazeno aristokracii a klasické vepřové měšťanstvu? Poslechněte si celý podcast.