Vedoucí fotoreportérů SeznamZprávy.cz David Neff má zkušenosti z mnoha válečných konfliktů včetně války v Bosně, Afghánistánu nebo třeba Iráku. Když ale nedávno fotil válku, kterou proti Ukrajině vede Rusko, poznamenal, že je to podivná válka. Nemyslel tím její brutalitu, ale její vizuální podobu. „V žádné jiné válce se mi nefotilo tak špatně jako právě na Ukrajině. Na jedné straně jsem cítil vzrušené odhodlání bránit svoji vlast, vděčnost prostých Ukrajinců za pomoc, která k nim proudí ze Západu, ale na druhou stranu i rozjitřenou nedůvěru vůči všemu neznámému, včetně fotografů,” říká jeden z nejznámějších českých válečných fotografů v podcastu Maxim Pavla Vondráčka.
„Na začátku války nás na každém checkpointu kontrolovali, prověřovali, volali policisty a nutili mazat snímky. Proto je tak málo fotografií z prvních dnů konfliktu,“ vypráví Neff, který ale přístup Ukrajinců chápe. „Když vás napadnou lidi, kteří o vás celou dobu tvrdí, že jste bratři, tak je to dýka přímo do srdce. To zabolí a vyvolá naprostou nedůvěru,“ říká David Neff v podcastu Maxim Pavla Vondráčka a z jeho hlasu jde cítit mrzení, že scény, které viděl, nemohl zachytit na čip svého fotoaparátu. „Nešlo ani tak o tragické scény, ale o to, že jsem nemohl zachytit tu fascinující pěnu dní, například frontu obyčejných venkovanů, kteří na návsi čekají, až si převezmou starý kalašnikov, loveckou pušku, prostě cokoliv, co střílí a čím se dá bránit Ukrajina.”
Jak funguje byrokracie ve válce, proč ve válčící zemi nespatříte potulné psy, proč snímky střílejícího vojáka téměř nikdy nejsou dramatické, jaký je vizuální a akustický rozdíl mezi jednotlivými válkami, kdy a kde se skutečně nejvíce bál, proč obdivuje ruský terénní vůz Gaz 69, jakou největší absurditu ve válce zažil a další otázky a odpovědi si poslechněte v dalším díle podcastu Maxim Pavla Vondráčka.