Iluze o zbytečnosti diamantů bere v byznysu rychle za své, říká Erika Lori

„Diamanty jsou věčné, proto se vyplatí do nich investovat. Rovnostářské komunistické pohádky jako Sůl nad zlato bohužel vytvořily iluzi, že drahé kameny jsou pro život zbytečné. V našich romantických představách o lásce to tak možná funguje, ale v byznysu rozhodně ne. Kdo například investoval před deseti lety do diamantů, vydělal by dnes jednou tolik. Mír možná přeje lásce, ale v krizi s ní dluhy nesplatíte,“ říká Erika Lori, jediná česká gemoložka a obchodnice s diamanty v novém díle podcastu Maxim Pavla Vondráčka.

„Mám drahé kameny ráda. Budou tu i když my už tu nebudeme. Tak to prostě je. To mě na nich fascinuje asi nejvíce, to jejich stáří, ta jejich věčnost. Diamanty nelze měřit lidským životem, jejich věk překonává všechny naše představy, jsou staré až několik miliard let a v zemi byly dávno před tím, než po té zemi dupali dinosauři. A teď si představte, že když ženě věnujete diamantový šperk, věnujete jí vlastně věčnost,“ vysvětluje Erika Lori, čím jsou diamanty výjimečné.

„Zlato a jiné kovy se mnohokrát přetaví, ale drahokamy mají stále svoji věčnou podobu, každý z nich je neopakovatelný originál, je pouze jeden jediný a člověk svými úpravami, především broušením pouze zvýrazňuje přirozené vlastnosti kamenů, jako je čistota a barva. A to je vlastně i moje odpověď na to, proč se ironicky usmívám, když se mě někdo ptá na syntetické diamanty. Ty s pravými diamanty mají společné jen to složení – také je to krystalická forma uhlíku. A to je asi tak všechno. Umělé diamanty jsou jeden jako druhý, jsou bez originality, bez přívlastků, jsou pusté a prázdné, není v nich život, energie, jiskra, jsou jak burger z fastfoodu ve srovnání se špičkovou gastronomií,“ tvrdí gemoložka Erika Lori.

Do světa diamantů vstoupila pozvolna, nenápadně a pomalu, jako když člověk vstupuje do studené vody. „To je tak konzervativní prostředí, že představa, že po absolvování studia na Gemologickém institutu v izraelském Ramat Ganu můžete hned obchodovat s diamanty, je naivní. Můj první muž byl z Izraele, což je můj druhý domov, obchodoval s diamanty, šperky a luxusními hodinkami a já se dlouhá léta vedle něho učila, srovnávala, pozorovala a získávala kontakty a především důvěru. Bez ní se v tomto úzkém světě nemůžete pohybovat,“ říká Erika Lori a naráží tak na fakt, že i když se diamanty těží po celém světě, zásadní roli v obchodování s nimi hrají dominantně Izraelci, Indové a Číňané.

Její firma Diamond Club se nespecializuje pouze na prodej investičních diamantů a na prodej šperků, ale poskytuje především poradenství. „I když uběhlo už více než třicet let od pádu komunistického režimu, tak jeho důsledky stále pociťujeme. Pořád se tady nevytvořilo opravdové povědomí o tom, jakou hodnotu šperky a drahé kameny mají, stále tady nefunguje pořádný trh, společnost stále nedokáže rozlišovat mezi skutečným šperkařským skvostem a uniformními výtvory třeba i mezinárodních firem. Češi si pořád více cení značky šperku než materiálů, z nichž je zhotoven. Potom se ale často diví, když ke mně přijdou k jejich ohodnocení, že jejich hodnota není taková, jakou si představovali,“ vysvětluje Erika Lori a dodává, že mnohem větší zklamání ale prožívají ti, co naletěli necertifikovaným obchodníkům. „Zažila jsem už tolik případů, kdy jsem dostala do ruky šperk s diamantem, ale musela jsem majiteli říct, že to sice diamant je, ale není přírodní, a tudíž jeho cena je mnohonásobně nižší.“

V podcastu se také dozvíte, proč existuje velké riziko při nakupování šperků v Dubaji a jiných arabských zemích, proč se dnes neobchoduje s tzv. „krvavými“ diamanty, jak se stanovuje cena drahých kamenů, jakou roli hraje Indie v celosvětovém obchodě s diamanty, jaké jsou trendy ve šperkařství, proč nakupovat diamanty s mezinárodním certifikátem GIA, proč se obchodníci řídí podle Rapaport Diamond Report, jaké kameny kupují Číňani a jaké třeba Češi, v jakém prostředí se v Indii brousí kameny, jak si stojí ve srovnání s diamanty safíry, rubíny a smaragdy, nebo třeba co stojí za současnou neuvěřitelnou poptávkou po perlách Melo.

sinfin.digital