Investování do starožitnictví je skvělou možností, jak uchránit peníze před inflací. A také cesta k udržitelnosti, říká starožitník Cinolter

„Investování do starožitností je skvělou možností, jak uchránit peníze před inflací. A také je to cesta k udržitelnému způsobu života, protože proč pořád kupovat něco nového, když kolem nás jsou předměty, které jsou kvalitní, krásné a vydržely desetiletí i staletí,“ vysvětluje starožitník Martin Cinolter, jehož stejnojmenný antique v pražské Maiselově ulici funguje už více než třicet let.

„Kdo ale není z oboru, nedokáže si představit, co všechno musí starožitník splnit, aby naplnil literu zákona a různá byrokratická nařízení a mohl jeho obchod fungovat,“ říká Cinolter.

V podcastu se dozvíte, jak si stojí český trh se starožitnostmi ve srovnání s okolními zeměmi, jaké jsou dnes trendy ve sběratelství a jaké předměty už jsou za zenitem, co pro trh znamená příliv syntetických diamantů, jak rozpoznat falza od originálů, v jakých oblastech užitého umění se nejvíce padělá, zda byl skutečně dnes umírající český porcelán někdy na světové úrovni, kdo je typický zákazník obchodu se starožitnostmi a proč se vyplatí investovat do tohoto odvětví lidské tvorby.

Martin Cinolter je naplno ponořen do svého oboru, neustále se vzdělává především v jeho hlavní specializaci, v gemologii, tedy ve vědě zabývající se drahými kameny, a dokáže o ní do detailu vyprávět. Ale nejen o samotných předmětech, ale také o pestré historii sběratelství a o jeho jednotlivých dobrých i smutných etapách. 

„Naštěstí jsou už pryč divoká devadesátá léta, kdy do českých zemí najížděli obchodníci z Německa, Itálie nebo Holandska a doslova po kamionech odváželi kus české historie. Teď je trend opačný, předměty a sbírky se vracejí zpět k nám,“ říká Martin Cinolter, který se v podcastu vyjadřuje i k budoucnosti oboru starožitnictví.

„Nikdy nezanikne, ale promění se. Souvisí to s tím, že pomalu zanikají tradiční řemeslné obory a některé užité předměty se dnes již nevyrábějí. Ale na druhou stranu to, co jsme kdysi považovali za běžnou šeď v našich domovech, se postupem času stalo vyhledávaným, a tedy vzácným, například designový nábytek Jindřicha Halabaly z poloviny dvacátého století. Přestože tedy pracuji v oboru zaměřeném na minulost, je v něm vzrušující přítomnost a budoucnost,“ říká.

Začátky Martina Cinoltera nebyly lehké. Prokousával se vpřed metodou pokus omyl, zapojoval svou intuici, hodně cestoval, navštěvoval světové galerie a muzea, navazoval kontakty, neustále se ptal a pomalu si vytvářel pozici jednoho z nejlepších českých odborníků na užité umění. Vedle kamenného obchodu vybudoval i internetové starožitnictví (antiquesprague.cz) a dokázal tento konzervativní obor otevřít i novým technologiím.

sinfin.digital