Audioverze
Jakým směrem by se mělo ubírat české školství? Na tuto nelehkou otázku v nové epizodě podcastu Infotalks odpovídá poslanec TOP 09 Matěj Ondřej Havel, který je sám původní profesí pedagog a ředitel královéhradeckého gymnázia J. K. Tyla. „Naše školství není vůbec v tak špatném stavu, jak se někdy říká. Umí být mimořádně efektivní vzhledem k tomu, kolik se na něj dává peněz v rámci EU. Výzev ale máme před sebou celou řadu, od digitalizace a celkové modernizace, přes vlastní metody, jak učíme, až po to, že by škola neměla jen vzdělávat, ale třeba i učit, jak smysluplně trávit volný čas,“ říká Havel.
Diskuze o tom, co by škola měla vlastně děti učit, tu podle Havla jsou od nepaměti a budou i nadále. „Vlastně sleduji s povděkem, že se rodiče začali více zajímat a neřeší už jen to, jaké známky má jejich dítě. Pokud jde o můj názor, škola rozvíjí kompetence v podobě znalostí a dovedností a je správné se bavit o tom, jaké kompetence by to měly být,“ říká Havel.
Někteří rodiče kupříkladu nesouhlasí s výukou LGBT+ témat nebo boje s dezinformacemi. „Pokud jde o postojovou výchovu a výuku, tak tu zatím je společenská shoda na tom, že škola vychovává ke svobodnému myšlení v demokratické společnosti v rámci pravidel, která jsme si stanovili. Komu se ta pravidla nelíbí, ten samozřejmě může někam kandidovat a pokusit se je změnit, jenže tohle pořád spousta lidí nechápe a mají mindset my versus stát. A to je myslím také velký úkol pro školy, aby nás naučily, že ten stát jsme my a můžeme věci v něm ovlivňovat,“ konstatuje Havel.
Co dělá školu dobrou školou? Jak zatraktivnit povolání učitele pro mladou generaci a jak by školy měly přistupovat k umělé inteligenci? Poslechněte si celou epizodu.