Audioverze
Umělecká sklárna Lasvit měla podle svého zakladatele Leona Jakimiče dobrý rok. Letos navázala velkou spolupráci s prestižním klenotnictvím Tiffany & Co., vlčími máky vyzdobila někdejší pracovnu Winstona Churchila a naposledy pro luxusní hotel v Marrakéši připravila devítimetrový lustr s berberskými motivy. „Dařilo se nám dobře, navíc máme objednávky na roky dopředu,“ říká v novém dílu InfoTalks Leon Jakimič.
Rostoucí inflaci taženou především vysokými cenami energií Jakimič pocítil – ovšem nijak fatálně. „V našich výrobcích tvoří ceny energií přibližně 10 procent, takže to není nic likvidačního,“ říká zakladatel Lasvitu. Jedním dechem však dodává, že na trhu jsou sklárny, které kvůli vysokým cenám krachují. Nedávno to postihlo sklárnu Květná, před časem skončil Egermann. A další sklářské firmy jsou v problémech.
„Já se ale stejně obávám, že když někdo řekne, že končí kvůli energiím, je to v zásadě výmluva. Spíš si myslím, že se v dané firmě historicky podcenil rozvoj byznysu, marketingu, prodeje jako takového. Je třeba nečekat na to, až za námi přijdou zákazníci či distributoři a namísto toho jít do světa. Tady se lidi často vymlouvají, že nemají podporu od státu, že nemají dotace. Ve finále je to ale o tom dívat se především sám na sebe a nespoléhat se pořád na minimální marži,“ dodává Jakimič.
Jak chce zakladatel Lasvitu zčtyřnásobit svou firmu během příštích pěti let? Jakou novou divizi společnosti na konci roku založil? A kde je podle něj role státu v podpoře tuzemského byznysu? Poslechněte si celý díl.